Jurylid worden

Op deze pagina lees je meer over de verschillende taken binnen het juryteam, want jurylid ben je nooit alleen. Samen met de collega juryleden zet je je in om tot een mooie en eerlijke wielerwedstrijd te komen.

Om jurylid te worden volg je als eerste de opleiding jurylid niveau 2. Deze opleiding start met een kick-off bijeenkomst en daarna word je op minimaal 3 verschillende wedstrijddagen door de consul ingedeeld om je werkboek in te vullen. Op elke wedstrijddag word je begeleid door een praktijkbegeleider en na de dag wordt met de praktijkbegeleider het werkboek besproken. Wanneer het werkboek volledig is ingevuld, ondertekend en goedgekeurd kun je aan de slag als jurylid.


Jurylid worden? Meld je aan in mijnKNWU


 

Taken jurylid 2 - Je eerste wedstrijden

Op het moment dat je jurylid bent op niveau 2, word je op de momenten die jou uitkomen mogelijk opgesteld door de consul. Dit is afhankelijk van het aantal juryleden dat nodig is en de hoeveelheid juryleden die beschikbaar zijn. In je eerste echte wedstrijden zal je in de regio aangesteld worden als microfonist, videoman of rondebordverificateur.

De microfonist is degene die het publiek en de renners informeert over de wedstrijd. Naast het aan elkaar praten van de wedstrijd zelf, ben je thuis - in de voorbereiding - ook druk. Zodra de deelnemers van de wedstrijd bekend zijn ga je je voorbereiden door van de renners de resultaten op te zoeken en noemenswaardigheden te verzamelen.

Als videoman maak je van veel momenten in de wedstrijd videobeelden, waardoor de juiste uitslag opgemaakt kan worden. De beelden worden, zo snel mogelijk na de opname, in de jurywagen afgespeeld en samen met de aankomstrechter bekeken.

De rondebordverificateur is verantwoordelijk voor het rondebord, de bel en het bijhouden van de leidersprijs. Elke ronde wordt het rondebord aangepast, zodat de renners weten hoeveel rondes er nog afgelegd moeten worden. De bel wordt geluid bij tussensprints en bij de eindsprint. Voor de leidersprijs wordt elke ronde bijgehouden wie er als eerste doorkomt. Hiervan wordt notitie gemaakt, zodat de prijs naar de juiste renner gaat na de wedstrijd.

Taken jurylid 2 - Landelijk niveau

Na de nodige ervaring op niveau 2 op regionaal niveau kun je doorstromen naar jurylid niveau 2 op landelijk niveau. Op landelijk niveau vallen de volgende taken binnen niveau 2:

Als microfonist mag je hetzelfde als jurylid 2 op regionaal niveau. Je informeert over de wedstrijd, praat de wedstrijd aan elkaar en benoemt noemenswaardigheden van de renners en de wedstrijd.

De tijdwaarnemer houdt bij wat de tijd is die de winnaar nodig heeft om de wedstrijd te volbrengen, maar ook voor alle volgende renners. In het geval van een klassement wordt deze dan ook doorgerekend naar een klassement.

Als commissaris bezemwagen ben je de laatste auto in de koers. Jij houdt continu bij hoeveel achterstand de groep renners heeft op de kopgroep. Mocht dit te veel worden, dan haal je de (groep) renners uit de wedstrijd, omdat bij een te grote achterstand de veiligheid niet gegarandeerd kan worden door de politie of de beveiligingsmedewerkers.

Je bent als secretaris/computer verantwoordelijk voor het technische gedeelte met de computer. De deelnemers moeten in de wedstrijdsoftware - om de wedstrijd te volgen - klaar gezet worden. Tijdens de wedstrijd voer je eventuele wijzigingen door en na de wedstrijd zorg je voor de publicatie van de uitslag.

Taken jurylid 3

Door regelmatig wedstrijden te jureren, neemt je vaardigheid toe. Ook zie je collega’s in actie die een vervolgtraject tot niveau 3 hebben gedaan. Juryleden op niveau 3 hebben, na overleg met de consul (en voor sommige deelkwalificaties ook met de commissie jury en reglementen), een opleiding gevolgd tot deelkwalificatie. Het grootste verschil met niveau 2 is dat er aan het eind van de opleiding een PvB (proeve van bekwaamheid) moet worden gedaan.

De volgende deelkwalificaties zijn te behalen voor regionale wedstrijden:

  • Wedstrijdcommissaris 1/voorzitter: Als voorzitter ben je eindverantwoordelijke. Je bereidt de wedstrijddag voor met de organisatie en op de dag zelf ben je het aanspreekpunt van de jury. Je neemt in overleg met de wedstrijdcommissarissen 2 en 3 beslissingen en de je zal waar nodig uitleg geven over de genomen beslissing.
  • Wedstrijdcommissaris 2: Je houdt de gehele wedstrijd bij en meestal ben je verantwoordelijk voor het opstellen van de renners en de startprocedure. Deze functie kan in combinatie met de de functie van secretaris (zie hieronder).
  • Wedstrijdcommissaris 3: Je houdt de gehele wedstrijd bij en meestal ben je verantwoordelijk voor het opstellen van de renners en de startprocedure.
  • Aankomstrechter bij een criterium: De uitslag van de eindsprint, de tussensprints en het drie rondenklassement vallen onder jouw verantwoordelijkheid. Jouw oog wordt in eerste instantie gebruikt om de uitslag op te maken. Dit kun je natuurlijk niet alleen, dus je verdeelt de opname van de sprint onder je collega’s. Daarnaast beschik je over hulp van de video en als laatste hulpmiddel is er nog de computer met opname van de transponders.
  • Secretaris/computer: Hierbij ben je verantwoordelijk voor het technische gedeelte met de computer. De deelnemers moeten in de wedstrijdsoftware, om de wedstrijd te volgen, klaar gezet worden. Tijdens de wedstrijd voer je eventuele wijzigingen door en na de wedstrijd zorg je voor de publicatie van de uitslag.

Voor de landelijke wedstrijden zijn de volgende deelkwalificaties te behalen:

  • Aankomstrechter bij landelijke wedstrijden: De uitslag van de eindsprint, de tussensprints, bergsprints en het ploegenklassement vallen onder jouw verantwoordelijkheid. Jouw oog wordt in eerste instantie gebruikt om de uitslag op te maken. Dit kun je natuurlijk niet alleen, dus je verdeelt de opname van de sprint onder je collega’s. Daarnaast beschik je over hulp van de video en als laatste hulpmiddel is er nog de computer met opname van de transponders.
  • Assistent wedstrijdleider: Je bent de spil van de koers. Alle informatie over de koers vertel je via de radio aan collega’s, ploegleiders of aan beide. Ook houd je contact met de organisatie, politie en arts(en). Je houdt het verloop van de wedstrijd continu bij, waardoor je constant weet hoe de wedstrijd er voor staat.
  • Wedstrijdcommissaris 2: Je bent het jurylid vooraan in de wedstrijd. Als eerste rijd je voor het peloton de stad uit gedurende de neutralisatie. Op het moment dat er een kopgroep ontstaat met een voorsprong van meer dan 30 seconden ben jij het jurylid dat er met de auto bij gaat rijden. Alle belangrijke informatie geef je door aan de assistent wedstrijdleider of je stuurt dit door naar de ploegleiders die achter de kopgroep rijden. Na de wedstrijd overleg je met de wedstrijdcommissaris 1 en 3 over eventueel op te leggen straffen of ingediende protesten.
  • Wedstrijdcommissaris 3: Gedurende de wedstrijd ben je back-up en de ogen naar achter van de auto van wedstrijdcommissaris 1. In het begin van de wedstrijd zal je vooral controleren of alles in de karavaan volgens de regels gaat. Op het moment dat de wedstrijdcommissaris 1 naar voren gaat (bijv. bij een breuk in het peloton) neem je de positie over. Bij voldoende ruimte tussen de verschillende groepen geef jij groen licht aan de ploegleiders, zodat zij naar voren kunnen rijden. Na de wedstrijd overleg je met de wedstrijdcommissaris 1 en 2 over eventueel op te leggen straffen of ingediende protesten.

Taken jurylid 4/5

Als jury 4 of 5 ben je achterin de karavaan aanwezig om daar de controle uit te voeren. Worden de regels achterin gerespecteerd en worden de renners wel op de juiste manier geholpen bij pech? Mocht er een ongeval zijn, dan noteer je de gegevens en draag je deze na de wedstrijd over aan de wedstrijdcommissaris 1, zodat het juryrapport gemaakt kan worden me de juiste informatie. Wanneer het peloton in meerdere groepen uiteenvalt, dan voer jij de controle uit op een van de laatste groepen in de wedstrijd.

  • Motorordonannce: Als motorordonance ben je de voorste bijrijder op een motor van de wedstrijd. De eerste ontsnappingen en samenstellingen van de groep geef je door aan de assistent. Je assisteert eventueel de aankomstrechter bij tussensprints en gaat van te voren naar spoorwegovergangen om aan te geven of het spoor open is.
  • Motorcommissaris: Je hebt dezelfde taken als jury 4/5 in een auto, maar dan op de motor.

Nog niet uitgeleerd en heb je de wens om wedstrijdcommissaris 1/voorzitter bij landelijke wedstrijden te worden? Dan kun je na overleg met de consul en de commissie Jury en Reglementen de opleiding op niveau 4 gaan doen.

Vragen?

Mocht je na het lezen van deze informatie nog vragen hebben, neem dan gerust contact op via juryworden@knwu.nl of bel met 085-070 1922