Magazine

Kan ik gezien het coronavirus nog buiten fietsen?

Dit artikel is voor het laatst bijgewerkt op woensdag 20 mei 11:00 uur. Voor actuele informatie over het coronavirus verwijzen we naar de website van het RIVM.

Lees hier de meest actuele informatie over het coronavirus.

De maatregelen worden voor iedereen wat versoepeld. Inmiddels mag iedereen weer buiten sporten, kinderen tot en met 12 jaar hoeven hierbij geen rekening te houden met de 1,5 meter afstand. Volwassenen en jongeren vanaf 13 jaar mogen ook samen buiten sporten, maar dan wel op minimaal 1,5 meter afstand. 

Hoe ga je om met samen fietsen?
Om je weerstand hoog te houden is het in deze tijden belangrijk om te blijven bewegen. Veel sporters vinden het daarbij fijn om samen te sporten. Het RIVM heeft aangegeven dat samen buiten sporten mag, op 1,5 meter. Toch blijft de voorkeur om zo veel mogelijk alleen te fietsen (#ridesolo) en anders met een vast trainingsmaatje, een 'bike buddy'. Stem de uiteindelijke groepsgrootte af op de openbare buitenruimte waar jij gebruik van kunt maken. Mountainbiken op de Veluwe kan nu eenmaal eenvoudiger op voldoende afstand van elkaar dan met een racefiets naar de Utrechtse Heuvelrug. Bedenk voor jezelf ook hoe noodzakelijk het is om samen te fietsen.

Hieronder staan een aantal tips voor het fietsen tijdens de coronacrisis. Er zijn ook wielersportspecifieke adviezen samengesteld door de KNWU als toevoeging op het algemeen sportprotocol van NOC*NSF.

  • #ridesolo: fiets bij voorkeur alleen
    Het voordeel van de wielersport is dat je makkelijk alleen kunt trainen en niet afhankelijk bent van anderen. Fiets bij voorkeur alleen. Als je toch samen wil trainen, kies dan een vast trainingsmaatje, een 'bike buddy'.

"Dus ook geen groepjes wielrenners dicht op elkaar"

Premier Mark Rutte (tijdens de persconferentie van 7 april)
  • Houd afstand
    Ga je toch samen trainen, houd dan minimaal 1,5 meter afstand tot je trainingsmaatjes. Houd daarbij altijd voldoende afstand tot andere verkeersdeelnemers.
  • Leeg je neus niet op straat
    Houd rekening met elkaar en ‘leeg’ of snuit je neus niet tijdens het fietsen. Het is sowieso al niet fraai om te doen en in deze situatie ook niet zonder risico’s. In plaats daarvan kun je beter even stoppen om je neus te snuiten in een papieren zakdoek.
  • Beperk zware trainingen (ook indoor)
    Beperk zware trainingen waar je twee dagen of langer van moet herstellen. Fiets op zo’n manier dat het geen grote aanslag doet op het immuunsysteem. Als het immuunsysteem te zwaar belast wordt, ben je (kort na de inspanning) vatbaarder voor ziekten en virussen, zoals het coronavirus. Tip: in onze trainingsapp Fondo vind je een speciaal #ridesolo-trainingsprogramma met aangepaste trainingen om te volgen deze periode.
  • Doe geen gekke dingen
    Pas op met risicovolle manoeuvres zoals wheelies en jumps en breng jezelf en anderen niet onnodig in gevaar. Beperk ook je snelheid. Ziekenhuizen hebben hun handen al vol aan het coronavirus.
  • Zorg goed voor jezelf
    In deze tijd is het goed om extra aandacht te schenken aan je persoonlijke verzorging. Houd je ochtendpols bij, zodat je goed kunt monitoren of je al hersteld bent van de training, nog even rustig aan moet doen, of toch iets onder de leden hebt. Douche direct na de training en eet gezond zodat je lichaam optimaal herstelt. Was ook direct je sportkleding en pak die extra uurtjes slaap, zodat je lichaam goed kan herstellen.
  • Gebruik je verstand
    Gebruik tot slot je gezonde verstand. Fietsen is de mooiste sport op aarde, maar onze collectieve gezondheid is belangrijker. Neem je verantwoordelijkheid en hou de updates van het RIVM in de gaten.
  • Nederlandse Lotterij

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren en analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Hieronder kun je aangeven welke andere soort cookies je wilt accepteren. Wil je meer weten? Bekijk dan onze privacy pagina.