Communicatie en Sponsoring

Gepubliceerd op 18 mei 2017, Geupdate op 31 juli 2019

Hoewel sponsoring en communicatie misschien niet de eerste agendapunten op een bestuursvergadering zijn, kun je met een goed geregelde communicatie en sponsoring je club een echte boost geven. Veel clubs zijn daarin al goed op pad, maar wat extra inspiratie is nooit weg, toch? Hierbij een aantal aandachtspunten voor zowel de communicatie als sponsoring.

1
Communicatie

Speciaal voor jouw club hebben we hieronder een aantal aandachtspunten op een rij gezet. Lees ze rustig door en maak vooral gebruik van de ideeën die bij jouw club passen.

  • Je website is je visitekaartje
    Voor het vermelden van meer informatie over je club, zijn sociale media vaak minder geschikt dan een gewone website. Houd deze wel goed bij, want het is het digitale uithangbord van je club! Hieronder vind je een lijst met tips om je website optimaal te gebruiken; hier zie je een lijst met externe partners die je goed kunnen helpen een website te bouwen die aan jouw eisen voldoet.
  • Social media: be there, or be square
    Niet meedoen op sociale media is eigenlijk geen optie meer. Overigens betekent dit niet dat je op alle platformen aanwezig moet zijn; maak een weloverwogen keuze en geef voldoende aandacht aan het platform dat je kiest. Beter een goed gevulde Facebookpagina en geen Twitteraccount, dan een account op alle platformen zonder enige updates. Op Sportnext lees je wat je nog meer niet moet doen op social media.
  • Social media: tweerichtingsverkeer
    De laagdrempeligheid van sociale netwerken maken ze tot een ideale plek om je leden om input te vragen. Zo hoor je niet alleen wat je leden willen, maar zo voelen je leden zich ook vaak meer betrokken bij je club.
  • Persberichten
    Een persbericht is bedoeld om naar de (lokale) pers te sturen en zo bepaalde activiteiten/nieuwsberichten onder de aandacht van de pers (en daarmee de lezers) te brengen. Een persbericht is vaak kant-en-klaar, dat wil zeggen dat de media het bericht integraal kunnen overnemen indien ze dit willen. Hieronder kun je een handige checklist downloaden.
  • Clubblad
    Vroeger had (bijna) elke club een eigen clubblad. Tegenwoordig zie je dit steeds minder, of zijn ze via de website te bekijken. Mocht je nog een gedrukt exemplaar maken, dan kun je ervoor kiezen deze naar diverse doelgroepen te sturen/af te geven. Denk hierbij aan: leden, sponsoren, lokale winkels, supermarkten, kapperszaken, wachtkamers bij huisartsen, etc. Stem dit uiteraard wel goed af met de eigenaren.
  • Posters
    Eenmaal een poster ontworpen kun je deze verspreiden via alle bovengenoemde kanalen, maar je kunt ze ook laten drukken, uitdelen en/of neerleggen bij evenementen of bij openbare locaties, zoals winkels, supermarkten, kapperszaken en wachtkamers. Stem dit bovenstaande uiteraard wel goed af met de eigenaren/organisatoren.
  • Advertenties
    Kost dit niet veel geld? Ja, dat kan, maar dat hoeft niet. Een advertentie over jullie nieuwe wedstrijd kost in een landelijk dagblad inderdaad veel geld, maar dezelfde advertentie kost in een lokaal blad al een stuk minder. Tevens bereik je hiermee een doelgroep die binnen jullie regio valt. Daarnaast is social media een goede manier om je nieuwe wedstrijd te promoten. Je kunt hier namelijk zelf bepalen wie je post/advertentie te zien krijgt, zodat je zeker weet dat je de renners die binnen jouw regio actief zijn bereikt.
  • Verdeel
    Het onderhouden van je online club kan flink wat tijd kosten. Geef daarom ook verantwoordelijkheden uit handen en laat sporters of begeleiders uit verschillende groepen updates plaatsen; dat zorgt ook voor een leuke afwisseling op de diverse pagina's.
  • Keuzes maken
    Durf keuzes te maken. Wat bij de ene club niet werkt, kan bij een andere club perfect werken. Bedenk van te voren het volgende: Wie is mijn doelgroep (naast de leden misschien ook ouders, sponsoren of buurtbewoners), welke boodschap wil ik overbrengen (bijv. een wedstrijd, nieuw project, jubileum) en via welk kanaal wil ik deze boodschap bij de doelgroep brengen?

2
Sponsoring

Niets ten nadele van de plaatselijke supermarkt die je sponsort, maar er zijn tegenwoordig nog meer leuke initiatieven die je club ten goede kunnen komen.

  • Sponsoring in natura
    Hierbij krijg je bijvoorbeeld materialen, voeding e.d. gesponsord door een leverancier hiervan.
  • Specifiek publiek
    Veel bedrijven zijn op zoek naar een specifiek publiek om zich aan te presenteren. Speel daar op in! Zo kun je geld betaald krijgen als je leden nieuwsbrieven van bepaalde bedrijven willen doorlezen. Kijk bijvoorbeeld op Sponsormail voor meer informatie. Ook is het mogelijk om via Sponsorkliks een deel van de uitgaven die leden doen bij bepaalde aangesloten webwinkels sponsorgeld te ontvangen. Via SO! Sport kun je als club geld verdienen door je leden middels een app gesponsorde content te tonen.
  • Je eigen leden
    Er zitten in elke club leden die voor zichzelf werken. Zij hebben al een speciale band met hun club/jouw club en zijn hierdoor snel(ler) bereid om de club te helpen (te sponsoren). Wees echter wel voorzichtig en geef ze de ruimte om hieronder te denken.

Voordat je besluit verder te gaan met een van bovenstaande opties, is het verstandig om goed af te wegen of dit past bij jouw club en of dit voor jullie club de beste manier is om sponsorinkomsten te werven. Je hoeft niet meteen alles over een andere boeg te gooien! De deuren langsgaan om zelfgemaakte koekjes te verkopen kan ouderwets klinken, maar vergeet niet dat dergelijke acties andere voordelen kunnen hebben, zoals onderlinge ledenbinding en lokale bekendheid. Het opstellen van een sponsorbeleid kan dan ook een goede leidraad zijn om vorm te geven aan de sponsoring van je club.

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren en analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Hieronder kun je aangeven welke andere soort cookies je wilt accepteren. Wil je meer weten? Bekijk dan onze privacy pagina.