Magazine

DE STELLING: Nederland moet meer werk maken van tijdrijden

juli 2017

JOHAN LAMMERTS (Technisch Directeur KNWU)

“In het verleden hebben we de populariteit van deze discipline gestimuleerd met een tijdritcompetitie. Dat liep best goed. Ik heb me toen heel erg ingezet voor de categorie elite-vrouwen. Daar staan we nu op een heel hoog niveau, mede door die extra aandacht. Die competitie is weggevallen omdat er geen organisaties meer te vinden waren. Ook renners lieten het wat afweten. Teleurstellend, want tijdrijden is een volwaardige discipline en kan de doorslag geven in een etappekoers.
Een tijdrit organiseren is best een klus. Je moet een groot deel van de dag een parcours afsluiten voor renners die om de minuut voorbij komen. Dat zorgt voor veel druk op de organisatie. In landen om ons heen zie je hetzelfde patroon. In België staan wel specifieke tijdritten op de kalender, maar ook wij hebben een tijdritkalender. Dat zijn heel laagdrempelige tijdritten, vaak op een relatief kort parcours. Hopelijk zien we op termijn weer een aantal belangrijke tijdritten op de kalender en weten renners die te vinden. Dan kunnen ze zichzelf testen en ontwikkelt de discipline zich. Het succes daarvan staat of valt met de motivatie van sporters zelf.”

ELLEN VAN DIJK (Toptijdrijdster)

“Hoe kan ik het nou oneens zijn met zo’n stelling? Persoonlijk vind ik het een erg mooie discipline, vooral omdat het zo puur is. Het gaat erom wie het hardst rijdt. Daarom hoop ik dat er meer aandacht voor komt. Ik vind vooral dat er méér tijdritten georganiseerd moeten worden. Dit jaar reed ik er slechts twee: in de Healthy Ageing Tour en op het NK. Ik probeer weleens een lokale tijdrit mee te pakken, maar dat moet net uitkomen. Misschien is het goed om de samenwerking met bestaande wedstrijden op te zoeken. Als de weg tijdens een etappekoers toch al wordt afgezet, kun je er gelijk een tijdrit voor andere categorieën op organiseren. Maak dus gebruik van faciliteiten die er al zijn. In de Tour of California gebeurt dat al jaren. Misschien past het in het programma van de BinckBank Tour of bij de tijdritten in de Topcompetitie? Daar zijn ook media aanwezig om de wedstrijdmeer aanzien te geven.”

FLAVIO PASQUINO (Initiatiefnemer Topcompetitie)

“Tijdritten organiseren moeilijk? Nee hoor. Maar er moet natuurlijk wel een aantrekkelijke context zijn. Binnen onze Topcompetitie, met reportages op Eurosport, is dat vrij makkelijk. Op mijn initiatief reden de Topcompetitie-renners dit jaar twee tijdritten: een klimtijdrit op de Camerig en een vlakke tijdrit in Emmen. Daar is veel interesse voor onder renners en ploegmanagers. Ze vinden het een schrijnend gemis dat er zo weinig tijdritten zijn. Onze tijdritten leveren soms verrassende prestaties op, van renners die je in andere koersen niet zou zien. Andere categorieën aan onze tijdritten toevoegen is voorlopig lastig. In Emmen wordt het parcours van twee tot zes afgesloten voor honderd deelnemers. Een flinke uitdaging. Misschien is daar in de toekomst wel ruimte voor een nevenprogramma. Op de Camerig lukt dat in elk geval niet. Die moet we al een hele woensdagavond afsluiten voor verkeer. De eigen top- en clubcompetitie voor vrouwen biedt misschien meer kansen.”

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren. Daarnaast vragen we je toestemming om analytische cookies en marketingcookies te plaatsen. Daarmee meten we het gebruik van deze website en kunnen we ons aanbod beter afstemmen op jouw voorkeuren. Deze cookies verzamelen persoonsgegevens. Geef hieronder aan welke cookies je wilt accepteren. Meer weten? Bekijk onze privacypagina.