Magazine

Maurice Leeser: Wie leidt het peloton?

oktober 2023

Nog geen week na het succesvolle EK Wegwielrennen, als donderslag bij heldere hemel, kwam vorige week het bericht dat de politie Noord-Nederland de inzet van motoragenten bij wielerkoersen per 2024 stopzet. Zoals u begrijpt hebben we vanuit de KNWU met teleurstelling, onbegrip en verbazing kennisgenomen van dit besluit. Het plotselinge autonome besluit van de politie Noord-Nederland betekent onder meer dat onder andere de Ronde van Drenthe, de Elfstedenrace of een herhaling van het EK Wegwielrennen in de toekomst niet meer kan plaatsvinden. Tenzij natuurlijk de Wegenverkeerswet zodanig wordt aangepast dat onder andere de inzet van verkeersregelaars op burgermotoren mogelijk wordt gemaakt.

De reden dat dit bericht op de burelen van de KNWU slecht viel heeft te maken met het feit dat we de afgelopen maanden steeds in goed en oplossingsgericht overleg met de Landelijke Politie gekeken hebben naar de wielerkalender 2024. Daarnaast heeft de minister aan de Tweede Kamer beloofd dat eerst de uitkomsten van de pilots aangaande inzet van motorbegeleidingsteams (de zogenaamde burgermotards) wordt afgewacht, alvorens verdere besluiten worden genomen. Daarnaast zijn wielerkoersen onderdeel van het cultureel erfgoed van Nederland en bepaalt een gemeente, als vergunningverlener, of een wielerkoers wel of niet doorgang kan vinden.

De vraag rijst dan ook hoe besluitvorming binnen een Rijksoverheidsorganisatie in het algemeen en de Landelijke Politie in het bijzonder plaatsvindt. Mede temeer daar binnen deze organisaties ‘het primaat van de politiek’ geldt en dat het open bestuur niet zomaar bepaalde (wettelijke) taken kan afstoten. De KNWU blijft constructief in gesprek met de Landelijke Politie en het onderwerp wielerkalender 2024 in originele vorm ligt nog steeds op tafel. In onze ogen blijft het faciliteren van grote wielersportevenementen op de weg een medeverantwoordelijkheid van de politie.

Laat onverlet dat het tijd wordt om na te denken over alternatieve, toekomstbestendige wegwielrenformats. Meer omlopen op afgesloten parcoursen zijn daar onderdeel van. Belangrijk is in ieder geval dat we goed en tijdig onderling met elkaar in gesprek zijn, eenheid van beleid plaatsvindt en dat we open en transparant proces voeren. Wellicht dienen meer organisaties, ook buiten de sport, een structuurtransitie te overwegen!?

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren. Daarnaast vragen we je toestemming om analytische cookies en marketingcookies te plaatsen. Daarmee meten we het gebruik van deze website en kunnen we ons aanbod beter afstemmen op jouw voorkeuren. Deze cookies verzamelen persoonsgegevens. Geef hieronder aan welke cookies je wilt accepteren. Meer weten? Bekijk onze privacypagina.