Veldrijden - Starter

Ik wil beter worden

Veldrijden - Starter

Wat leuk dat je wilt gaan veldrijden! Deze leuke sport kun je op elk niveau beoefenen: je kunt het alleen voor de lol doen, maar je kunt ook wedstrijden rijden, net als bijvoorbeeld Lars van der Haar en Annemarie Worst.

Om goed te leren veldrijden en leeftijdsgenoten te leren kennen die ook veldrijden, kan je lid worden van een vereniging. Ook bij jou in de buurt is een vereniging te vinden! Deze vind je hier.

Wil je eerst meer informatie over wat je nodig hebt om te gaan veldrijden? Kijk dan rustig verder. Hieronder staan verschillende onderwerpen waarover je meer kunt lezen:

  1. Veldfiets
  2. Uitrusting
  3. Trainen
  4. Tips & Tricks

1
Veldfiets

Een veldfiets/crossfiets verschilt van een wegfiets, omdat het frame anders is gebouwd en door de andere remmen en banden die de fiets heeft. Dit is allemaal veranderd, zodat de veldfiets de onverharde wegen goed aankan en je er minder van merkt als je op een onverharde weg fietst.

Je kunt zelf meteen een veldfiets kopen, maar deze zijn vaak duur. Daarom hebben de meeste verenigingen leenfietsen, die je tijdens de eerste trainingen kunt lenen om te kijken of het iets voor je is. Dit kun je vragen aan de contactpersoon binnen je vereniging.

Als je een veldfiets gaat kopen, let dan vooral op de volgende zaken:

  • De maat
    Zorg ervoor dat je een veldfiets koopt met de juiste framemaat. Welke maat je nodig hebt kun je (ongeveer) berekenen door eerst je binnenbeenlengte op te meten (van je voeten tot aan je kruis) en die lengte in centimeters te vermenigvuldigen met 0,68. Het antwoord hiervan rond je naar beneden af en dat is een indicatie voor je framemaat. Bijvoorbeeld: Je hebt een binnenbeenlengte van 77 centimeter. Dat betekent dat je een fiets met een framemaat van 77 x 0,68 = 52,36 = 52 centimeter nodig hebt. Voor je veldfiets geldt vaak dat deze iets kleiner is dan je racefiets zou moeten zijn. Het verschil zit hem voornamelijk in de bovenbuis om je wendbaar te maken. Zo kan je overal goed bij en houd je de controle over je veldfiets.
  • Het onderhoud
    Bij een nieuwe veldfiets zijn alle onderdelen natuurlijk nieuw, maar als je besluit een tweedehands veldfiets te kopen, dan zijn de onderdelen vaak wat ouder. Let hier goed op. Als je namelijk al snel de draaiende onderdelen (zoals de ketting en cassette) moet vervangen, dan kan dat nog veel extra geld gaan kosten. Een veldfiets heeft het door al het modder en zand vaak zwaar te verduren. Onderhoud je veldfiets daarom extra goed en kies voor materialen die tegen een stootje kunnen.
  • Het verzet
    Als je onder de 18 jaar bent, en je wilt wedstrijden gaan rijden, dan mag je niet zomaar elke versnelling op je fiets hebben.
  • De afwerking van de veldfiets
    Veldfietsen zijn er in veel verschillende types en soorten. Hier horen natuurlijk ook verschillende prijzen bij, die vaak afhangen van welk materiaal de veldfiets is gemaakt (aluminium of carbon) en welke kwaliteit de ‘groep’ (waarmee je schakelt en remt) heeft. De ideale veldfiets is daardoor voor iedereen anders. Vraag daarom aan mensen in je omgeving, bijvoorbeeld van je fietsvereniging, of ze je advies willen geven over de aanschaf van een veldfiets.

2
Uitrusting

Kleding

Voordat je op pad gaat mag je je kleding niet vergeten. Kleding kan je in het begin vaak lenen via een vereniging. Daarnaast bieden (bijna) alle verenigingen hun eigen kleding goedkoop aan. De belangrijkste onderdelen van fietskleding zijn:

  • Een fietsbroekje
    Door het zeem wat in een broekje zit, krijg je minder snel last van zadelpijn. Daarnaast sluit een fietsbroek goed aan en voert de stof je zweet goed af, wat vervelende schuurplekken voorkomt. Onder je fietskleding hoef je dus ook geen ondergoed aan; dat geeft alleen maar extra irritatie.
  • Een ondershirt/zweetshirt
    Door een ondershirt te dragen wordt het zweet van je lichaam afgevoerd, waardoor je niet koud wordt van je eigen zweet. Dit shirt houdt je in de zomer koel en in de winter warm.
  • Een fietsshirt of jasje
    Een fietsshirt sluit netjes op je lichaam aan, waardoor je shirtje niet wappert in de wind.
  • Handschoenen
    Door het dragen van (korte) handschoenen voorkom je dat je je grip verliest. Ook vangen de handschoenen veel van de trillingen van het wegdek op en worden je handen beschermd.

Schoenen

Er bestaan aparte wielrenschoenen, met een harde zool en een plaatje dat je vastklikt in een apart pedaal dat erbij hoort. Hierdoor blijf je vastzitten in je pedaal en gaat alle kracht efficiënt naar je pedalen. Hierbij bestaat er ook nog verschil tussen wegpedalen en offroadpedalen, waarbij je bij offroadpedalen makkelijker in- en uit kunt klikken en het ook aan twee kanten van het pedaal kan. Als je net begint kun je ook met stevige sportschoenen fietsen. Je zit dan niet helemaal vast aan het pedaal, maar je kan door middel van een pedaal met bandjes eraan (toeclips) al wel een beetje voelen hoe het is. Let op: tot je 13e mag je in verband met veiligheid nog geen klikpedalen gebruiken.

Helm

Een van de belangrijkste dingen van je wieleroutfit is je helm. Als je net begint kun je vaak een helm lenen bij je vereniging. Ook dit kun je navragen bij je contactpersoon van je vereniging.

Als je een helm koopt, dan is het verstandig een nieuwe helm te kopen. Dan weet je namelijk zeker dat de helm nog niet beschadigd is en hij je hoofd goed beschermt. Een helm hoeft niet duur te zijn, maar let er wel op dat deze goed past en niet te groot of te klein is.

Er bestaan ook helmen met een extra klepje. Als je deze koopt, let er dan op dat je het klepje ook kunt verwijderen. Wanneer je binnen fietst is dit klepje namelijk alleen maar hinderlijk.

3
Trainen

Daar sta je dan; met je veldfiets, helm, kleding en schoenen. Je hebt een pompje en binnenbandje in je achterzak en een banaan en gevulde bidon mee voor onderweg. Je bent er dus helemaal klaar voor! Maar waar moet je eigenlijk beginnen?

Duurconditie

Als je voor het eerst gaat fietsen, probeer dan vooral je duurconditie op te bouwen. Dat doe je door op een rustig tempo een langere afstand te fietsen. Het gaat dus niet om de snelheid waarmee je fietst, maar om de kilometers die je maakt. Het tempo waarop je dan rijdt is een ‘babbeltempo’; je ademhaling moet nog zo rustig zijn dat je makkelijk kunt blijven praten. Je zult merken dat na een aantal van dit soort trainingen, je minder moeite hebt met het fietsen van langere afstanden. Het effect treedt namelijk al op bij lage intensiteit.

Technische vaardigheden

Daarnaast is het verstandig om te beginnen met het aanleren van de technische vaardigheden. Denk hierbij aan sturen, trappen en bochten rijden. Je kunt hier niet vroeg genoeg mee beginnen, maar neem hier zeker de tijd voor. Ook ervaren renners trainen hier nog steeds op.

Te veel willen

Eén van de meest gemaakte fouten van beginners is dat ze te veel willen. Te veel kilometers en te snel achter elkaar. Als je bent begonnen, en het gaat goed, dan wil je uiteraard verder. Je wil meer. Maar de kans op blessures en overbelasting wordt daardoor groter. Bouw het rustig op en houd er rekening mee dat je tussen het fietsen door ook moet herstellen.

4
Tips & Tricks

Hieronder staan kort de belangrijkste dingen beschreven om het veldrijden leuk te houden:

  • Materiaal
    Onderhoud je materiaal goed en zorg ervoor dat je tijdens je wedstrijd/training altijd wat reservemateriaal mee hebt, zodat je je fiets (indien nodig) weer kunt oplappen. Denk hierbij aan een binnenbandje, pompje, bandenlichters en tooltje met gereedschappen. Door je materiaal goed te onderhouden gaat het langer mee.
  • Kleding
    Door op de juiste manier gekleed te gaan, bespaar je jezelf veel ellende. Dit houdt in dat je niet te warm, maar ook zeker niet te koud bent aangekleed. Dit kan je voorkomen door het dragen van meerdere laagjes en goed aansluitende kleding. Let daarom goed op wat voor weer het wordt en stem daar je kleding op af. Tijdens veldrijwedstrijden draagt men meestal een snelpak; een pak waarbij het broekje en het shirtje aan elkaar vastzitten. Hierdoor kan je nergens met je kleding achter blijven haken als je op- en afstapt.
  • Trainen
    Luister goed naar je lichaam als je gaat trainen! Heb je een dag geen zin om te trainen, durf dan ook rust te nemen. Fietsen doe je voor je plezier en als je geen zin hebt, gaat goed trainen ook niet lukken.
  • Afstappen
    Een stijle helling, diepe modderplassen of een hoge balk? Soms is het (haast) onmogelijk om op je fiets te blijven zitten. Twijfel dan niet en stap even af. Niks mis mee.
  • Drinken
    Genoeg drinken is essentieel, zelfs in de winter of als je (voor je gevoel) geen dorst hebt. Door het zweten verlies je vocht en dat moet aangevuld worden. Blijf je langer dan een half uur weg? Neem dan iets te drinken mee. Neem dan iets te drinken en eten mee, denk hierbij aan een dorstlesser en/of een reep.

Heb je nog meer vragen? Stel ze hier of zoek een vereniging bij je in de buurt.

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren en analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens. Hieronder kun je aangeven welke andere soort cookies je wilt accepteren. Wil je meer weten? Bekijk dan onze privacy pagina.