Lang was FCC De Spartanen in Zevenhuizen een club die vooral de jeugd wist aan te spreken, maar met het realiseren van een nieuwe, ruimere en meer uitdagende baan denken de Groningers een mooie impuls te geven voor de toekomst. Er ligt begin volgend jaar een track die ook de oudere jeugd moet aanspreken en zo hoopt men het grote verloop te keren. Als het een beetje meezit, wordt in 2026 de eerste KNWU-wedstrijd verreden in Zevenhuizen. “Dit geeft onze club echt toekomst en hiermee zetten we onszelf op de BMX-kaart.”
Het begon met ambitie. Gezamenlijke ambitie. En dat is precies wat Jeroen Heijne van FCC De Spartanen cruciaal noemt in het proces van het bouwen van een nieuwe baan. “De neuzen moeten echt dezelfde kant opstaan. Binnen de club, binnen de gemeente en ook bij de bouwers. Dan kun je echt iets moois neerzetten. Wij wilden graag een baan realiseren die niet alleen de jeugd aansprak, waar je dus niet op een gegeven moment uit gefietst was. Als je telkens na een paar jaar je leden verliest, dan mis je ook al snel de ouders die daarbij horen als vrijwilligers en de oudere jeugd die trainingen kan geven. En dus continuïteit. We wilden dat tij van een snelle circulatie keren. Dus gingen we in gesprek met de gemeente voor het realiseren van een nieuwe baan, om te verkennen wat de mogelijkheden waren.”
Het zat de club ook mee, want er was door het realiseren van een multifunctioneel sportcentrum ook wat ruimte gekomen op het sportpark waar men gevestigd is. “De tennisvereniging wilde wel een aangrenzend stuk grond kwijt, maar dat was niet ideaal voor ons. Maar de voetbalvereniging meldde zich en had wel interesse voor die vierkante meters. Wij konden in ruil daarvoor hun oude trainingsveld krijgen. En die sloot echt perfect aan op ons terrein en gaf ons letterlijk en figuurlijk de ruimte om onze plannen te realiseren.”
“De neuzen moeten echt dezelfde kant opstaan. Binnen de club, binnen de gemeente en ook bij de bouwers. Dan kun je echt iets moois neerzetten.”
Bovenstaand de oude BMX-baan in Zevenhuizen
Snel schakelen in Groningen
En toen moest er ook snel geschakeld worden. “Mitchel Schotman – die namens de KNWU al meerdere grote toernooien reed – en Robin Dijk wilden met enkele andere rijders wel helpen met het realiseren van de baan. Maar dan wel vanaf de zomer tot en met zijn opbouw voor het nieuwe seizoen. Dat kwam goed uit, want de gemeente had ons budget voor 2025 gegeven, maar dat moest dan wel ook dit kalenderjaar uitgegeven worden.”
Men ging voortvarend van start. Ook met de eigen vrijwilligers. Heijne spreekt uit ervaring als hij zegt. “Je mag en kan van de leden en de ouders niet verwachten dat men er heel veel uren insteekt, dat werkt in de praktijk niet. Mensen willen best iets doen, maar hebben ook hun dagelijkse bezigheden, terwijl het aanleggen van een nieuwe baan juist een dagtaak is. Voor loonwerkers is het aanleggen van zo'n baan ook een mooie klus, maar die zijn alleen geschikt voor het grove werk, ze hebben het aanleggen van zo'n baan niet in de vingers.”
Toen bleek niet alleen de kwantiteit maar de kwaliteit van de vrijwilligers van doorslaggevend belang. “We hebben onder de ouders een kraanmachinist die vier weken lang hier met zijn kraan heel veel werk heeft verzet. Zonder hem hadden we deze stappen nooit kunnen zetten. En dat geldt ook voor een stratenmaker in ons circuit die veel tijd heeft gestoken in dit project en die ook begreep hoe je een bocht aanlegt in een BMX-baan. Dat met de hulp van de enthousiaste bouwers en alle andere vrijwilligers heeft ons flinke stappen doen zetten.”
KNWU-wedstrijden brengen verdienmodel
De startheuvel is besteld, maar komt later dit jaar. Het straten ligt even stil vanwege de vele regen, maar er is veel werk verzet. “We vonden het ook belangrijk dat onze leden al snel weer een deel van de baan konden gebruiken, want ze zijn hier natuurlijk vooral lid om rond te rijden, om te trainen. Maar helemaal af is het waarschijnlijk bij de start van het nieuwe seizoen in april. En dan hebben we met ons allen flink wat gerealiseerd, met dank aan heel veel partners. Dit geeft onze club echt toekomst en hiermee zetten we onszelf op de BMX-kaart.”
De KNWU-keuring van volgend jaar moet de weg openen naar KNWU-wedstrijden. “En dan is er ook een verdienmodel om met de organisatie van wedstrijden geld te genereren voor onze club. Dat samen met het feit dat we oudere jeugd behouden, die dan weer als trainer een volgende generatie kan opleiden, geeft FCC De Spartanen een mooie impuls. De impuls die we zochten.” Een woord van dank aan Schotman en de andere rijders/bouwers is er ook. “Ze hebben mooi werk geleverd en ook goed naar de input van onze trainers geluisterd. Zodat het hun werk is maar ook onze baan.”
KNWU kan en wil meedenken
Voor het gehele proces bij de totstandkoming van een nieuw wielerparcours en dus ook bij een BMX-baan kan een club zich altijd tot de KNWU wenden, zo laat Henk van Beusekom weten. Hij is manager Clubsupport en Fietsstimulering. “We willen nieuwe initiatieven graag ondersteunen, maar ook meekijken vanuit een groter perspectief. Als wij weten dat er in de directe omgeving nog andere plannen zijn, dan kunnen we dat ook aangeven. Bij BMX-banen zie je dat je voor verschillende insteken kunt kiezen, zoals een meer op de topsport gerichte baan met een hogere startheuvel en lastiger springbulten, meer op een nationale ronde of juist voor een baan die gericht is op beginners en jeugd. Als er in de nabije omgeving een precies dezelfde baan uitgetekend is, kun je daar wellicht op inspelen door andere keuzes te maken. We hebben een adviserende rol, maar kunnen ook helpen vanuit ons netwerk of door de lokale politici van achtergrond te voorzien. En kunnen kijken naar haalbaarheid, niet alleen bouwtechnisch gezien maar ook financieel. In de praktijk komen we vaak in beeld bij de opstart. Als het eenmaal loopt, horen we een tijdje minder tot de baan er ligt en er eventueel wedstrijden kunnen worden gehouden.”