Duurzaamheid

Klimaatverandering, het klimaatakkoord, de circulaire economie. Je kunt er niet meer omheen. En dat is maar goed ook. Eén van de grootste uitdagingen voor de maatschappij - en daarmee ook de (wieler)sport - is op dit moment duurzaamheid.

"Afval bestaat niet", aldus de circulaire economie. In de wielersport absoluut nog geen dagelijkse praktijk. Tijd om hier verandering in te brengen. Hoe behalen we winst in het verduurzamen van accommodaties, het terugdringen van afval rond de koers en hoe kunnen we hergebruikte materialen inzetten?

Bewustzijn

Het start altijd met bewustzijn. Samen zullen we moeten werken aan gedragsverandering. Je eigen gedrag, maar ook het gedrag in je omgeving sturen naar duurzaam gedrag. De fiets wordt regelmatig gepositioneerd als groen, duurzaam en uiteraard gezond. In de wielersport zelf is er echter nog meer dan genoeg te verduurzamen. Als KNWU voelen wij ons verantwoordelijk om dit aan te jagen. Dit doen we niet alleen, maar met vele partners, teams, clubs, organisatoren en uiteraard renners. Iedereen kan zijn bijdrage leveren.

Voorbeelden

Stapsgewijs wordt al op diverse manieren aandacht gevraagd voor dit onderwerp en verzamelen we steeds meer goede voorbeelden. Lees hieronder meer over wat we zelf al doen en doe inspiratie op waar zelf te beginnen:

  • Artikel Sport & Strategie
    In 2017 spraken toenmalig (Vincent Luyendijk) en huidig KNWU directeur (Margo de Vries) met Sport & Strategie over onze visie op verduurzaming van de wielersport. Lees het artikel hier: "KNWU: duurzaamheid raakt alle vlakken in onze organisatie"
  • Topic Dag van de Wielersport 2018
    Begin 2018 was de Dag van de Wielersport een mooie gelegenheid om dit onderwerp te agenderen en het gesprek te voeren met allerlei wielerliefhebbers. Met als centrale vraag 'Als geld geen rol speelt, wat zou je dan kunnen doen om de wielersport zo duurzaam mogelijk te maken?' zijn heel veel ideeën een maatregelen met elkaar gedeeld (zie dit artikel en dit artikel). Diverse partners zoals Circulair Cycling, Renewi en Greenchoice hebben ons hierbij geholpen en zijn nog steeds betrokken bij de invulling van de uitvoering.
  • Tomatenpapier flyers
    Met dank aan Renewi zijn we in bezit gekomen van een kleine voorraad tomatenpapier, gemaakt uit de vezels van tomaten- en paprikaplanten. Alle (top)sporters die vanaf dit jaar kleding van de KNWU ontvangen krijgen de bijbehorende instructies op tomatenpapier. Een kleine test die we vanaf hier gaan uitbouwen naar het vervangen van al ons drukwerk op duurzamere materialen.
  • Minder plastic
    Het Wielersport magazine wordt vanaf 2019 niet meer in 'normaal' plastic verzonden maar in biobased plastic. Daarnaast worden sinds 2019 de KNWU basispassen enkel nog digitaal verstrekt. Hiermee worden ruim 38.000 plastic lidmaatschapspassen minder aangemaakt en verzonden.
  • Vervanging wagenpark
    Een belangrijk onderwerp en keuze waar we op dit moment voor staan is de vervanging van het wagenpark. Als KNWU hebben we een behoorlijk aantal (ploegleider-)auto’s en bussen om al onze selecties, coaches, staf en materialen te vervoeren van en naar trainingen, trainingskampen, wedstrijden en kampioenschappen. Voorlopig zullen we nog vele kilometers maken, maar doen we dit graag op een meer duurzame wijze. We hopen dan ook een mooie partner aan ons te binden die samen met ons deze grote stap vooruit wil zetten. De eerste hyrbide auto hebben we in 2018 aan ons wagenpark toegevoegd met de aanschaf van een Toyota Yaris Hybride als KNWU bureauauto.
  • Zonne-energie en afvalscheiding KNWU clubhuis
    Met de verhuizing van het KNWU kantoor van Nieuwegein naar Papendal - in de zomer van 2017 - konden we voor de energievoorziening van het kantoor de stap maken naar zonne-energie. Afval scheiden deden we al, maar heeft een prominentere plek gekregen in het nieuwe kantoor en overal op Papendal zijn laadpunten te vinden voor elektrisch vervoer. Papendal heeft duurzaamheid ook hoog in het vaandel staan en werkt via een masterplan (over de hele accommodatie) aan de reductie van de CO2 uitstoot.
  • Woon-werk verkeer KNWU personeel
    Ons kantoor is er ook volledig op ingericht en van alle gemakken voorzien om de fiets te gebruiken voor woon-werk verkeer. Iets wat we dan ook zeker stimuleren bij onze collega’s. Daarnaast stimuleren we onze medewerkers het OV te gebruiken door dit voor woon-werk verkeer volledig te vergoeden en de autokilometers maar gedeeltelijk. Dit naast dat we het aantal te rijden kilometers proberen terug te dringen door flexwerken te faciliteren.
  • Bidons inzamelen bij vereniging Westland Wil Vooruit (WWV)
    Elke renner heeft wel wat bidons. Deze zijn vaak van goede kwaliteit plastic gemaakt. Sinds kort staat er in de kantine van WWV een grote 'inzamelbidon' waar renners hun oude bidons in kunnen leveren. Deze inzamelbidon gaat ook mee met de teambus van het offroadteam en staat op de teamplek. Zo hopen ze dat – naast het zelf inzamelen van de oude bidons – het bewustzijn van duurzaamheid ook bij renners van andere verenigingen wordt verhoogd. Lees ook dit artikel.
  • Afval voor, tijdens en na de koers
    Voor, tijdens en na de koers wordt er soms afval (bidons, papiertjes, verpakkingen) langs de kant van de weg gegooid. Naast de zogenoemde 'dropzones' (aangegeven locaties waar de renners hun afval mogen achterlaten, zodat het afval alleen op die specifieke plekken ligt) wordt hier tegenwoordig ook meer en strenger op gelet. De jury kan bij een overtreding besluiten de renner - of de ploeg, als het niet duidelijk is welke renner hier verantwoordelijk voor was - te straffen. Meer hierover lees je in de Jaarlijkse Besluiten.

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren. Daarnaast vragen we je toestemming om analytische cookies en marketingcookies te plaatsen. Daarmee meten we het gebruik van deze website en kunnen we ons aanbod beter afstemmen op jouw voorkeuren. Deze cookies verzamelen persoonsgegevens. Geef hieronder aan welke cookies je wilt accepteren. Meer weten? Bekijk onze privacypagina.