Magazine

De stelling: De ploegentijdrit voor merkenteams hoort op een WK Weg thuis

In deze stelling komt de ploegentijdrit voor merkenteams ter sprake. Drie kenners geven hun mening over het wel of niet thuishoren van de ploegentijdrit op een WK. Als eerste komt Eric Kersten aan het woord, hij is betrokken bij de organisatie van verschillende WK's via Organizing Connection. Daarna geeft Danny Stam, ploegleider bij Boels-Dolmans, zijn mening. Erik Breukink (ploegleider bij Roompot-Nederlandse Loterij) sluit af met zijn eigen ervaring.

Eric Kersten (Organizing Connection)

“In 2012 is het onderdeel toegevoegd aan het WK-programma, toen wij in Limburg medeverantwoordelijk waren voor het wereldkampioenschap. Eigenlijk sta ik er redelijk neutraal in of deze ploegentijdrit voor merkenteams op het programma moet blijven. Ik stond zeker niet te juichen toen het onderdeel geschrapt werd, maar ben er ook geen verklaard tegenstander van. De WK-ploegentijdrit geeft een zekere flow bij de fietsenmerken, die op deze manier meer betrokkenheid bij het evenement voelen. Het was ook een mooi tv-onderdeel voor de eerste zondag. Bij ons bid voor Groningen/Drenthe 2020 hadden we in het programma op die zondag echter de individuele tijdrit voor mannen op die plek gezet. Zeker in Nederland, waar we met Tom Dumoulin een titelkandidaat hebben, was dat een goede vervanger geweest. Het evenement kan dan ook zeker gemist worden. In de praktijk was er te weinig steun van de teams om het onderdeel tot een succes te maken, het had de interesse van een beperkt aantal teams. Ik ben benieuwd of het nog eens terugkeert buiten het programma van het WK voor landenteams om. Misschien is het voor Vélon een interessant evenement om te adopteren?”

Danny Stam (Boels-Dolmans)

“Een ploegentijdrit is een fantastische discipline, ik ben daar eigenlijk altijd een liefhebber van geweest. Het gaat om het samenspel van de afzonderlijke renners, die met elkaar tot een topprestatie moeten komen. Als het aan mij had gelegen was dit onderdeel niet verdwenen. Maar dat wil niet zeggen dat ik geen begrip heb voor de beslissing. De ploegentijdrit is een duur en tijdrovend onderdeel, die in de praktijk toch vaak voor drie of vier teams (bij de vrouwen in ieder geval) interessant was. Vroeger reed men op gewone fietsen en schafte je alleen wat pothelmen aan. Nu is dat anders. Je moet steun krijgen van je fietsenleverancier, in ons geval Specialized, en ook budget hebben om bijvoorbeeld windtunneltesten uit te voeren, bij elkaar te komen om te trainen en met z’n allen naar het wereldkampioenschap te vliegen. Wat dat betreft heeft het ook niet mee gezeten dat we in het derde en vierde jaar van het WK ploegentijdrit al naar de Verenigde Staten en Qatar moesten vliegen. Teams waren daar net zo veel geld mee kwijt als wat ze aan begroting hadden staan voor een aantal maanden koersen in Europa. Dan is de beslissing snel gemaakt, op het moment dat je ergens in de achterste regionen zal eindigen.”

Erik Breukink (Roompot-Nederlandse Loterij)

“Ik moet zeggen dat het me aan mijn hart gaat dat dit onderdeel alweer verdwijnt. Ploegentijdritten hebben voor mij altijd een zekere charme en ik ging er dan ook altijd voor zitten om dit onderdeel te zien bij het WK. Het was bovendien een mooie kans om de merkentruien en de bijbehorende fietsen in de spotlights te zetten, waar het WK verder natuurlijk een landenwedstrijd is. De afgelopen jaren hebben we een mooie strijd gezien tussen BMC, Quick-Step en Mitchelton-Scott. Je mag hopen dat er een schokeffect komt bij de teams, om toch nog eens met de internationale wielerbond UCI om de tafel te gaan. Grootste probleem is denk ik het financiële plaatje. WorldTour-teams zijn gewend dat organisatoren hun onderdak verzorgen, dat is door de UCI afgedwongen. Maar in de enige wedstrijd die de bond zelf organiseert, draaien de teams op voor de kosten. Dat maakt dat de verhoudingen vanaf dag één onder druk staan. Voor ons bij Team Roompot-Nederlandse Loterij zijn die kosten een reden om niet deel te nemen. Wij kunnen ons geld maar één keer uitgeven en dan kun je heel wat andere zaken doen met dat deel van je budget. Vooral ook omdat het tussen de WorldTour-teams lastig is om een mooie klassering neer te zetten. Als je tiende wordt, heb je het al heel knap gedaan, maar ook die inspanning staat niet in verhouding met de kosten die je maakt.”