Magazine

De stelling: Nederland is rijp voor een eigen veldritteam

februari 2018

Richard Groenendaal (Oud-renner en oud-ploegleider Rabobank)

“Dat denk ik zeker. Ooit waren het de Nederlandse sponsors Rabobank en VKS (voorloper van het latere Telenet-Fidea, red.) die de veldritteams introduceerden. Dit was de basis voor de huidige situatie, die door de Vlamingen verder is uitgebouwd. Wil je nu, als nieuwe speler meedoen met de grote ploegen, dan moet je én een totaalbudget van tussen de 1,25 en 1,5 miljoen euro hebben én een beschikbare topper. Het mooist zou een totaalconcept zijn, dan kun je zowel publiciteit scoren als opleiden.
Zelf ben ik wel de boer op geweest toen het Rabo Development Team stopte en op hetzelfde moment ook Lars van der Haar vrij zou komen, maar dat is mij toen niet gelukt. Ik zou zeker nog eens een poging willen wagen met iemand die de zakelijke kant wil behartigen. Commercieel gezien is alleen een opleidingsteam wellicht minder interessant. Maar om zoiets te realiseren moet je voor twee ton al iets moois kunnen neerzetten. We hebben met Rabobank het geluk gehad dat een kapitaalkrachtig bedrijf zich verbonden voelde met deze discipline. Het lijkt me sterk dat er niet meer van dat soort partijen zijn.”

Sophie de Boer (Veldrijdster Breepark.nl)

“Het zou mooi zijn, maar ik denk dat de stap heel groot is. Om een goed team uit de grond te stampen, heb je een aardig budget nodig. Je wilt als sponsor een renner die podium kan rijden en moet ook in de breedte investeren zodat je een volwaardig team hebt voor de weg. Zo’n wegprogramma is bij de mannen vaak een voorwaarde. Neem daar nog materiaal en overige kosten bij. Voor dat soort bedragen zouden Nederlandse sponsors wellicht eerder voor een wegploeg opteren. Ook omdat de sport in Nederland minder op TV is, of het moet via Sporza zijn en de wereldbekers op Eurosport.
Wat ook een rol speelt, is dat veel toppers vastliggen. Mathieu van der Poel en Wout Van Aert krijg je niet snel onder contract. Mijn sponsor Breepark.nl kijkt nadrukkelijk naar de Benelux-markt omdat men in Breda gevestigd is en ook bij Belgische bedrijven in beeld wil komen. Misschien dat een sponsor op dit moment gemakkelijker in een vrouwen-crossteam kan stappen. Dat is goedkoper, de top is breder én we zijn op TV.”

Bob van Oosterhout (Directeur Triple Double Sportmarketing)

“Een dergelijk project heeft zeker een kans, maar dan wel onder een aantal voorwaarden. Het belangrijkst is dat een geïnteresseerd bedrijf, met belangen in Nederland en België, direct een unieke claim kan leggen op het veldrijden. Door de belangrijkste toppers aan zich te binden, een competitie te sponsoren en bijvoorbeeld een eigen platform in het leven te roepen. Het bedrijf moet een sympathiek imago verwerven door deze sport te ondersteunen. Ik ben nooit zo van het kwantitatieve ondersteunen. Zoals Rabobank deed door én wegwielrennen én veldrijden én baanwielrennen te ondersteunen. Of LottoJumbo met het wielrennen en het schaatsen. Ik zou een dergelijk bedrijf aanraden juist puur op deze sport in te zetten, zodat je een unieke, sympathieke en leuke claim op het veldrijden legt. Zoals men bij wielrennen aan Rabobank dacht en bij schaatsen aan Aegon, zo zou je jezelf voor langere termijn aan deze sport kunnen verbinden.”

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren. Daarnaast vragen we je toestemming om analytische cookies en marketingcookies te plaatsen. Daarmee meten we het gebruik van deze website en kunnen we ons aanbod beter afstemmen op jouw voorkeuren. Deze cookies verzamelen persoonsgegevens. Geef hieronder aan welke cookies je wilt accepteren. Meer weten? Bekijk onze privacypagina.