Magazine

Inside-Out: Puzzel voor plaatsing NK’s moet elk jaar opnieuw gelegd worden

mei 2023

Dit artikel is voor het eerste gepubliceerd op 24 mei 2022.

Met de reeks aan Inside-Out verhalen vertellen we graag wat we doen, waarom bepaalde beslissingen worden genomen en wat de overwegingen zijn. Een beslissing wordt namelijk nooit zomaar genomen. Vandaag: De selectieprocedures voor NK's.

De KNWU ziet het liefst alle renners en rensters aan de start van het Nederlands Kampioenschap Wegwielrennen en Tijdrijden om iedereen een kans te geven op de titel. Echter is het aantal startplekken vaak beperkt. De selectieprocedure is een puzzel die elk jaar opnieuw moet worden gelegd. Wie kan zich waar plaatsen voor de nationale titelstrijd? En wat te doen met deelnemers die door omstandigheden zich niet konden plaatsen. Team Wegsport geeft een inkijkje in de procedure.

Ver voordat het seizoen begint moet al een start gemaakt worden met het vormgeven van de selectiecriteria. In de jaarlijkse besluiten zijn deze criteria uiteindelijk terug te vinden. De commissie Wegsport en de verantwoordelijke coaches voor respectievelijk de mannen, de vrouwen en de jongeren categorieën proberen voor elke categorie de voorwaarden zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de praktijk. Medewerker Wegsport Koos Jeroen Kers: ‘’We zijn afhankelijk van het parcours en de organisatie als het gaat om het aantal startplekken. Vooral bij het NK Tijdrijden is dit een lastige puzzel omdat er heel veel categorieën op dezelfde dag rijden. Daarnaast is er natuurlijk lokale wet- en regelgeving waar we ons aan dienen te houden om voor een vergunning in aanmerking te komen.’’

Voorwaarden kennen
Voor de wegwedstrijden wordt gekeken naar de regelmatigheidsklassementen, voor de tijdritten is sinds dit jaar de Tijdritcompetitie bepalend. Beide geven de KNWU een goed zicht op de krachtsverhoudingen en een beeld van welke renners zeker niet mogen ontbreken. Kers: ‘’Het is in eerste instantie natuurlijk van belang dat iedereen op de hoogte is van de voorwaarden. Vervolgens dient men tijdig aan de bel te trekken als er iets niet lijkt te kloppen in de klassementen. Ook als renners door omstandigheden niet in de klassementen voorkomen, bijvoorbeeld door een blessure of als je voornamelijk in het buitenland koerst en daar eventueel woonachtig bent. Stuur in zo’n geval een mail naar wegsport@knwu.nl. In de meeste categorieën hebben de bondscoaches aanwijsplekken voor uitzonderlijke gevallen.”

Voor het Tijdrijden is dit jaar op initiatief van de bondscoaches een speciaal Tijdritklassement in het leven geroepen om de kwalificatieprocedure voor iedereen duidelijker te maken. De bedoeling is om dit in de komende jaren verder uit te breiden en het tijdrijden meer op de kaart te zetten. Daarnaast wordt het aantrekkelijker voor organisatoren om een tijdrit te organiseren als onderdeel van de competitie, zo is het de bedoeling om uiteindelijk voor alle categorieën een mooie reeks aan tijdritten aan te bieden. Bij het NK op de weg is er een grotere spreiding over categorieën, zoals elite-met en elite-zonder-contract waardoor er doorgaans meer startplekken zijn dan bij het tijdrijden. Bij de selectie voor het NK weg vormen vooral renners die door omstandigheden helemaal niet in een regelmatigheidsklassement voorkomen een lastig vraagstuk.

"Uiteindelijk willen wij en de organisatoren hetzelfde: een sterk deelnemersveld, waar niemand ontbreekt die daar iets te zoeken heeft"

Koos Jeroen Kers

Anderhalve kracht
Op Papendal wachtten bij de KNWU drukke weken. Kers trekt wat de selectieprocedures betreft de kar, maar weet zich ondersteund door Sera Gademan. ‘’We proberen iedereen zo snel mogelijk duidelijkheid te geven, maar doen dit werk dus met anderhalve arbeidskracht. Terwijl ondertussen ook competities en andere wedstrijden gewoon doorgaan. Uiteindelijk willen wij en de organisatoren hetzelfde: een sterk deelnemersveld, waar niemand ontbreekt die daar er iets te zoeken heeft. Maar dat heeft wel wat voeten in de aarde. Sommige selectiewedstrijden zitten heel dicht op de uiterste datum, maar we willen die gegevens wel meenemen om alle renners een kans te geven. Soms is er zelfs helemaal geen DK en moeten we naar andere manieren kijken om de beste renners uit die regio aan het vertrek te krijgen. Ook voor de organisatie van het kampioenschap heeft een NK een lange aanloop, want er wordt op het gebied van veiligheid en vergunningen steeds meer gevraagd. Iets wat we als KNWU ook absoluut belangrijk vinden en waar we graag in ondersteunen. Een vergunning is niet meer zo snel verleend als tien jaar geleden en we hebben ook nog met sponsorbelangen en teruglopende politiebegeleiding te maken. Op de dagen zelf moet alles staan. De startklok moet aanwezig zijn, de medailles en de truien ter plaatse en de vrijwilligers en de jury op hun post. Uiteindelijk moet het voor iedereen een mooi wielerfestijn worden op die dagen van het NK, maar daar is heel veel inspanning voor nodig van alle partijen. Als het dan allemaal weer gelukt is, geeft dat wel een enorme voldoening."

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren. Daarnaast vragen we je toestemming om analytische cookies en marketingcookies te plaatsen. Daarmee meten we het gebruik van deze website en kunnen we ons aanbod beter afstemmen op jouw voorkeuren. Deze cookies verzamelen persoonsgegevens. Geef hieronder aan welke cookies je wilt accepteren. Meer weten? Bekijk onze privacypagina.