Magazine

Interessante ontwikkelingen op vlak van BMX materiaal

BMX is in de jaren tachtig ontstaan als fietscross. De sport is afkomstig uit Amerika en door Gerrit Does naar Nederland gehaald. De Stichting Fietscross Nederland werd opgericht en al snel werd er overal in Nederland fietscross wedstrijden verreden. Het eerste wereldkampioenschap buiten de Verenigde Staten, werd in Nederland verreden. In de jaren tachtig werd de European Challenge Cup verreden op het circuit van Slagharen. De AVRO was hierbij aanwezig en zond dit destijds live op TV uit. Stichting Fietscross Nederland is later overgegaan wat we nu kennen als de KNWU.

In de afgelopen jaren is het fietscrossen niet alleen qua naam veranderd, maar ook de baan, fietsen, helmen etc. zijn in de loop der jaren veranderd. Een baan was vroeger vlakker dan de tegenwoordige banen. Vroeger moest men ook meer trappen, waar men nu veel afhankelijk is van kracht en techniek. De banen kennen hogere springbulten en in plaats van vlakke bochten, zijn de bochten nu veel hoger. Ivo van de Putten heeft jarenlang voor het nationale team gereden en werkt nu als monteur bij de fietsleverancier van het nationale team, Meybo in Venhorst. Ivo begon met BMX’en toen hij 8 jaar was en heeft vele veranderingen gezien en meegemaakt in de sport. Ivo: “In het begin van mijn fiets carrière, reed ik op de left overs, spullen van de jaren tachtig. Ik ben zelf begonnen op een PK Ripper, die destijds enkele jaren onder het stof had gestaan. Er werd toen weinig aan ontwikkeling gedaan in de BMX rond mijn periode in 1994. Door de jaren heen stonden er weer wat merken op en ging de ontwikkeling weer heel rustig draaien.” Wat Ivo dan ook aan ontwikkeling door de jaren heeft gezien was minimaal. Het enige wat hij zich nog goed kan herinneren is dat men van Tioga Comp 3 noppen banden naar Micro Knobbie banden gingen. Dit waren fijn genopte banden….

 

Ivo van de Putten

Pas het laatste vijf of zes jaar van de sport, gaat het hard qua ontwikkelingen. Mede door de ontwikkeling van de sport zelf en de deelname aan de Olympische Spelen is men zich hier in gaan verdiepen. “Denk hierbij aan lichtere, stijvere frames, met een 15 of 20 mm steekas. BB30 Bottom Brackets, 1.5 Headsets, oversized sturen, voorvorken, crankstellen, alles om stijfheid te winnen en het krachtsverlies via het materiaal te beperken.” Ook de naven maken vooruitgang in de BMX wereld. Tegenwoordig hebben de naven een minder vrije slag en het streven is een lagere rolweerstand. En om het voor een rijder optimaal te maken, moet alles prettig en handelbaar aanvoelen. Voor een rijder is dat cruciaal, om 100% controle te bewaren over zijn/haar fiets. Want op de supercross banen van tegenwoordig, kan een klein foutje grote gevolgen hebben.

De laatste ontwikkelingen op het gebied van de fiets zijn nieuwe buizen voor het frame. “Bij Meybo hebben we dit jaar gekozen voor nieuwe buizen in alle modellen. Hierdoor winnen we wat gewicht, maar verliezen we geen stijfheid. In de Pro modellen, hebben we een nieuwe breed uitlopende Seat Stay. Ook hebben we een nieuwe Aluminium 1.5 Pro voorvork. Deze is zelfs lichter dan de meeste Carbon voorvorken. Door het grote volume is deze vork ook zeer stijf en zeer sterk.” Uiteraard heeft het merk ook een aantal veranderingen in petto die nog geheim moeten blijven, vanwege de huidige concurrentie in de fietswereld. Er zijn op dit moment zoveel merken die allemaal innoverend willen zijn op het gebied van de BMX, dat Meybo continue bezig is met vernieuwende dingen.
Omdat BMX zijn snelle, explosieve sport is en een foutje grote gevolgen kan hebben, is het nodig om je materiaal goed op orde te hebben. “Om geen verrassingen te krijgen tijdens een wedstrijd of training, moet je ervoor zorgen dat je fiets in orde is. Het is sowieso vervelend, maar kan ook pijnlijk zijn als je hierdoor valt. Door de nieuwe banen is de snelheid behoorlijk gestegen en het materiaal wordt ook steeds sneller en sneller. Een kleine onderhoudsbeurt op zijn tijd is maar tientjes werk. Maar het kan veel groter en kostbaarder onderhoud voorkomen. En vooral ook teleurstelling en eventuele blessures.”

Ivo geeft een paar handige tips waar je op moet letten tijdens het seizoen. “Let goed op je bandenspanning, je spanning van de ketting en de speling op de wielen, balhoofd, cranks en eigenlijk alles wat kan bewegen. Controleer regelmatig je fiets op scheurtjes. De body van je cassette naaf is gevoelig voor vocht en als die doortrapt, is dat zeer pijnlijk. Je fiets poets je altijd met zo min mogelijk water. Met water spuit je namelijk het vet uit de lagers en van water krijg je roest.” Dus zorg ervoor dat je je fiets met liefde behandelt, dan is deze ook goed voor jou en heb je er lang plezier van. Wanneer je op zoek gaat naar een nieuwe fiets, let dan vooral op de maat en het doel van de fiets. Wat wil je ermee gaan doen? Voor elk budget is er wel een BMX te verkrijgen… Laat je dus goed informeren en neem geen overhaaste beslissingen, want een fiets moet goed voelen!

  • Nederlandse Lotterij

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren en analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Hieronder kun je aangeven welke andere soort cookies je wilt accepteren. Wil je meer weten? Bekijk dan onze privacy pagina.