Magazine

Talentontwikkeling: zelfreflectie en keuzes op weg naar de top

juli 2025

CyclingClassNL werd in 2021 door de KNWU, sportkoepel NOC*NSF en Visma-Lease a Bike opgezet met als doel een impuls te geven aan de ontwikkeling van een nieuwe generatie wielrenners en zo het gat te verkleinen tussen wielrennen op clubniveau en het professionele wielrennen. Hierbij is nadrukkelijk gekozen voor een begeleidingsmodel waarin de sporter centraal staat en de coach het proces stuurt en daarbij geadviseerd wordt door verschillende experts. Gijs van Helvoort van de Talent Academy Group heeft, als een van de aangesloten experts, een belangrijke bijdrage geleverd aan deze visie en legt uit hoe belangrijk het is om juist vanuit de persoon richting het doel te werken. Martin Truijens – managing director van CyclingClassNL – is eindverantwoordelijk voor de ontwikkeling van de jonge sporters binnen CyclingClassNL.

"Kennis kunnen ze zelf in een handomdraai van het internet plukken. Een traditioneel hoorcollege is daardoor niet meer de geijkte methode voor kennisoverdracht”

Martin Truijens

Truijens merkt in zijn rol als opleider van jonge sporters (generatie Z,) dat een nieuwe denkwijze/aanpak nodig was om de huidige generatie talenten zo goed mogelijk te bereiken en impact te maken bij hen: “Voor mij was de reden om te zoeken naar een nieuwe manier van kennisoverdracht vooral de leeftijdsgroep waarmee we aan het werk gingen. Ik heb twintig jaar ervaring met topsport, voornamelijk met zwemmen. Maar daarbij werkte ik altijd voornamelijk met volwassen sporters. Nu bestond de groep waarmee we aan de slag gingen uit 25 pubers. Een leeftijdsgroep volledig opgegroeid met internet en social media. Kennis kunnen ze zelf in een handomdraai van het internet plukken. Een traditioneel hoorcollege is daardoor niet meer de geijkte methode voor kennisoverdracht.”

Truijens en Van Helvoort hebben uitvoerig nagedacht over een effectieve manier om deze jonge sporters te helpen in hun ontwikkeling richting een toekomst in de hoogste regionen van de sport. Het daaruit voortkomende opleidingsprogramma richt zich volledig op het aanleren van vaardigheden waarmee de talenten in staat zullen zijn in te spelen op eisen die de sport (en de maatschappij) aan hen stellen. Hiertoe zijn zeven kernvaardigheden benoemd: reflecteren, communiceren, doelen stellen, plannen, filteren/focussen, doorzettingsvermogen en probleemoplossend (aanpassings-)vermogen). Deze vaardigheden vormen de basis voor een ‘leven lang leren en ontwikkelen’. Het einddoel is zelf-regulatieve sporters te ontwikkelen die in staat zijn om samen met hun omgeving beslissingen te nemen gericht op ontwikkeling en/of prestaties. Hoe beter de kwaliteit van deze vaardigheden van de renner/renster hoe meer hij/zij uit zijn/haar omgeving kan halen om het maximale uit het eigen potentieel te halen.

Informatie filteren
Gijs van Helvoort komt zelf niet uit de wielersport, maar Talent Academy Group werkt al jarenlang aan persoonlijke ontwikkelingstrajecten van jonge talenten binnen én buiten de topsport. Vanuit die brede ervaring werd al snel duidelijk dat er bij jonge wielersporters geen gebrek is aan informatie; er is juist een overvloed aan tips over training, voeding en krachttraining, om eens wat te noemen.

"Waar wel behoefte aan is? Om hen te helpen uit al dat aanbod te filteren wat het beste bij hen past op dat moment in hun ontwikkeling. Wat voor de één goed uitpakt hoeft niet goed te zijn voor een ander en soms is ook het tijdstip niet geschikt. Bovendien moet je oog houden voor het totaalplaatje waarin je niet allemaal zaken tegelijk moet uitproberen en ook voor de mentale gezondheid. We wilden kortom renners zo zelfbewust en zelfregulerend helpen opleiden, waarbij ze – geleid door ook door ons begeleide coaches die veel kwaliteiten hebben op hun eigen werkgebied - keuzes maken die goed zijn voor hun ontwikkeling als sporter, maar daarbij mogen de renners en rensters zich ook in de spiegel aankijken of het ook voor hen werkt en goed voelt.‘’

"Men wil van ons weten wat wij te bieden hebben, maar we kaatsen de bal terug met de vraag waar hun behoefte ligt"

Gijs van Helvoort

Zelfreflectie
Er is een tendens om op steeds jongere leeftijd veel tijd in de sport te investeren. Van Helvoort: “En iedereen in hun omgeving van je ouders tot je vereniging en vrienden wil daar in principe bij helpen, maar je moet er ook voor waken dat je niet met z’n allen in een tunnel terecht komt met alleen nog oog voor de sportieve verbetering op de korte termijn. We zijn op twee niveaus aan de slag gegaan. Richting de sporters, maar ook richting de coachen om hun vaardigheden onder de loep te noemen. Via verschillende sessies met de coaches gedurende het jaar leveren we ook hen maatwerk. Bij hen gaat het om vragen als wie ben jij? Wat voor soort trainer of coach ben jij en hoe wil je als trainer en coach zijn? Match wie je bent met wat je doet? En de sporters leren antwoorden te vinden op de vragen wie ben jij? Wat wil je? Wat heb je nodig? Eerst globaal, maar later gaan we de diepte in met maatwerk om de antwoorden op die vragen concreet te maken.’’

Behoefte sporter centraal
Bij CyclingClassNl verkondigt men niet de zoveelste partij te zijn met maar één route naar de top. Van Helvoort: "We hebben met een generatie te maken die overal informatie vandaan kan halen, maar die ook op dit soort kanalen en zeker op een prestatieapp als Strava precies ziet wat een ander doet op dat moment. Dat maakt sommigen beïnvloedbaar. Maar je kunt niet alles tegelijk doen wat je ziet op het gebied van training, voeding en spieropbouw. Bovendien: wat voor de één werkt, hoeft voor de ander op dat moment niet het juiste te zijn. Kijk: Als je structureel te laat gaat slapen of nog geen goed slaapritme hebt hoef je ook nog geen whoop, oura ring of slaapapp aan te schaffen om je slaap te meten. Begin bij je eigen basis en kijk daarna wat jou echt beter gaat maken en kijk niet te snel naar wat anderen doen of gebruiken. Daarom moeten we eerst goed de behoefte van de sporter in beeld brengen als fundament om daarop verder te bouwen. Vragen naar wat de sporter nodig heeft, wordt door sommigen van hen als vernieuwend ervaren. Men wil van ons weten wat wij te bieden hebben, maar we kaatsen de bal terug met de vraag waar hun behoefte ligt.’’

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren. Daarnaast vragen we je toestemming om analytische cookies en marketingcookies te plaatsen. Daarmee meten we het gebruik van deze website en kunnen we ons aanbod beter afstemmen op jouw voorkeuren. Deze cookies verzamelen persoonsgegevens. Geef hieronder aan welke cookies je wilt accepteren. Meer weten? Bekijk onze privacypagina.