Wegwielrennen - Starter

Ik wil beter worden

Wegwielrennen -  Starter

Wat leuk dat je wilt gaan wielrennen! Deze gave sport kun je op elk niveau beoefenen: je kunt het alleen voor de lol doen, maar je kunt ook wedstrijden rijden, net als bijvoorbeeld Bauke Mollema en Marianne Vos.

Om goed te leren wielrennen en leeftijdsgenoten te leren kennen die ook wielrennen, kun je lid worden van een vereniging. Ook bij jou in de buurt is een vereniging te vinden! Deze vind je hier.

Wil je eerst meer informatie over wat je nodig hebt om te gaan wielrennen? Kijk dan rustig verder. Hieronder staan verschillende onderwerpen waarover je meer kunt lezen:

  1. Racefiets
  2. Uitrusting
  3. Trainen
  4. Tips & Tricks

1
Racefiets

Om te gaan wielrennen heb je een racefiets nodig. Deze kan je zelf kopen, maar racefietsen zijn vaak nogal duur. Daarom hebben de meeste verenigingen leenfietsen, die je tijdens de eerste trainingen kunt lenen om te kijken of het iets voor je is. Dit kun je vragen aan de contactpersoon binnen je vereniging.

Als je een racefiets gaat kopen, let dan vooral op de volgende zaken:

  • De maat
    Zorg ervoor dat je een racefiets koopt met de juiste framemaat. Welke maat je nodig hebt kun je (ongeveer) berekenen door eerst je binnenbeenlengte op te meten (van je voeten tot aan je kruis) en die lengte in centimeters te vermenigvuldigen met 0,68. Het antwoord hiervan rond je naar beneden af en dat is een indicatie voor je framemaat. Bijvoorbeeld: Je hebt een binnenbeenlengte van 77 centimeter. Dat betekent dat je een racefiets met een framemaat van 77 x 0,68 = 52,36 = 52 centimeter nodig hebt.
  • Het onderhoud
    Bij een nieuwe racefiets zijn alle onderdelen natuurlijk nieuw, maar als je besluit een tweedehands racefiets te kopen, dan zijn de onderdelen vaak wat ouder. Let hier goed op. Als je namelijk al snel de draaiende onderdelen (zoals de ketting en cassette) moet vervangen, dan kan dat nog veel extra geld gaan kosten.
  • Het verzet
    Als je onder de 18 jaar bent, en je wilt wedstrijden gaan rijden, dan mag je niet zomaar elke versnelling op je fiets hebben.
  • De afwerking van de fiets
    Racefietsen zijn er in veel verschillende types en soorten. Hier horen natuurlijk ook verschillende prijzen bij, die vaak afhangen van welk materiaal de fiets is gemaakt (aluminium of carbon) en welke kwaliteit de ‘groep’ (waarmee je schakelt en remt) heeft. De ideale racefiets is daardoor voor iedereen anders. Vraag daarom aan mensen in je omgeving, bijvoorbeeld van je fietsvereniging, of ze je advies willen geven over de aanschaf van een racefiets.

Afstellen

Het ‘afstellen’ van je racefiets betekent dat je de verstelbare onderdelen van je fiets aanpast aan je lengte. Als je fiets niet goed is afgesteld, dan is het niet fijn om lang te fietsen en kun je zelfs blessures oplopen.

2
Uitrusting

Kleding

Voordat je op pad gaat mag je je kleding niet vergeten. Kleding kan je in het begin vaak lenen via een vereniging. Daarnaast bieden (bijna) alle verenigingen hun eigen kleding goedkoop aan. De belangrijkste onderdelen van fietskleding zijn:

  • Een fietsbroekje
    Door het zeem wat in een broekje zit, krijg je minder snel last van zadelpijn. Daarnaast sluit een fietsbroek goed aan en voert de stof je zweet goed af, wat vervelende schuurplekken voorkomt. Onder je fietskleding hoef je dus ook geen ondergoed aan; dat geeft alleen maar extra irritatie.
  • Een ondershirt/zweetshirt
    Door een ondershirt te dragen wordt het zweet van je lichaam afgevoerd, waardoor je niet koud wordt van je eigen zweet. Dit shirt houdt je in de zomer koel en in de winter warm.
  • Een fietsshirt of jasje
    Een fietsshirt sluit netjes op je lichaam aan, waardoor je shirtje niet wappert in de wind.
  • Handschoenen
    Door het dragen van (korte) handschoenen voorkom je dat je je grip verliest. Ook vangen de handschoenen veel van de trillingen van het wegdek op en worden je handen beschermd.

Schoenen

Er bestaan aparte wielrenschoenen, met een harde zool en een plaatje dat je vastklikt in een apart pedaal dat erbij hoort. Hierdoor blijf je vastzitten in je pedaal en gaat alle kracht efficiënt naar je pedalen.. Als je net begint kun je ook met stevige sportschoenen fietsen. Je zit dan niet helemaal vast aan het pedaal, maar je kan door middel van een pedaal met bandjes eraan (toeclips) al wel een beetje voelen hoe het is. Let op: tot je 13e mag je in verband met veiligheid nog geen klikpedalen gebruiken.

Helm

Een van de belangrijkste dingen van je wieleroutfit is je helm. Als je net begint kun je vaak een helm lenen bij de vereniging. Ook dit kun je navragen bij de contactpersoon van je vereniging.

Als je een helm koopt, dan is het verstandig een nieuwe helm te kopen. Dan weet je namelijk zeker dat de helm nog niet beschadigd is en hij je hoofd goed beschermt. Een helm hoeft niet duur te zijn, maar let er wel op dat deze goed past en niet te groot of te klein is.

3
Trainen

Daar sta je dan; met je racefiets, helm, kleding en schoenen. Je hebt een pompje en binnenbandje in je achterzak en een banaan en gevulde bidon mee voor onderweg. Je bent er dus helemaal klaar voor! Maar waar moet je eigenlijk beginnen?

Duurconditie

Als je begint met trainen, staar je dan niet blind op de gemiddelde snelheid of afstand, want dat soort dingen zijn erg afhankelijk van de weersomstandigheden en de omgeving waarin je fietst. Als je voor het eerst gaat fietsen, probeer dan vooral je duurconditie op te bouwen. Dat doe je door op een rustig tempo een langere afstand te fietsen. Het gaat dus niet om de snelheid waarmee je fietst, maar om de kilometers die je maakt. Het tempo waarop je dan rijdt is een ‘babbeltempo’; je ademhaling moet nog zo rustig zijn dat je makkelijk kunt blijven praten. Je zult merken dat na een aantal van dit soort trainingen, je minder moeite hebt met het fietsen van langere afstanden. Het effect treedt namelijk al op bij lage intensiteit.

Technische vaardigheden

Daarnaast is het verstandig om te beginnen met het aanleren van de technische vaardigheden. Denk hierbij aan sturen, trappen, bochten rijden en waaierrijden. Je kunt hier niet vroeg genoeg mee beginnen, maar neem hier zeker de tijd voor. Ook ervaren renners trainen hier nog steeds op.

Te veel willen

Eén van de meest gemaakte fouten van beginners is dat ze te veel willen. Te veel kilometers en te snel achter elkaar. Als je bent begonnen, en het gaat goed, dan wil je uiteraard verder. Je wil meer. Maar de kans op blessures en overbelasting wordt daardoor groter. Bouw het rustig op en houd er rekening mee dat je tussen het fietsen door ook moet herstellen.

Fiets met Fondo, de trainingsapp van de KNWU

Onze trainingsapp Fondo heeft verschillende programma's om te beginnen met fietsen. Zo kun je makkelijk en snel conditie opbouwen om langere afstanden te gaan fietsen.

Met Fondo:

  • train je gericht voor uiteenlopende doelen;
  • bepaal je zelf hoe vaak en wanneer je traint;
  • train je doelgericht en effectief op basis van je hartslagzones;
  • stel je je vragen direct aan de talentcoach van de KNWU;
  • verdiep je jezelf met kennis uit de topsport, in tekst en beeld.

4
Tips & Tricks

Hieronder staan kort de belangrijkste dingen beschreven om je fietstochten leuk te houden:

  • Materiaal
    Onderhoud je materiaal goed en zorg ervoor dat je tijdens je wedstrijd/training altijd wat reservemateriaal mee hebt, zodat je je fiets (indien nodig) weer kunt oplappen. Denk hierbij aan een binnenbandje, pompje, kettingpons, bandenlichters en tooltje met gereedschappen. Door je materiaal goed te onderhouden gaat het langer mee.
  • Kleding
    Door op de juiste manier gekleed te gaan, bespaar je jezelf veel ellende. Dit houdt in dat je niet te warm, maar ook zeker niet te koud bent aangekleed. Let daarom goed op wat voor weer het wordt en stem daar je kleding op af. Denk vooruit en maak gebruik van verschillende laagjes kleding, waardoor je je kleding kan afstemmen op het weer tijdens je fietstocht.
  • Trainen
    Luister goed naar je lichaam als je gaat trainen! Heb je een dag geen zin om te trainen, durf dan ook rust te nemen. Fietsen doe je voor je plezier en als je geen zin hebt, gaat goed trainen ook niet lukken.
  • Drinken
    Genoeg drinken is essentieel, zelfs in de winter of als je (voor je gevoel) geen dorst hebt. Door het zweten verlies je vocht en dat moet aangevuld worden. Blijf je langer dan een half uur weg? Neem dan iets te drinken en eten mee, denk hierbij aan een dorstlesser en/of een reep.
  • Rijden in een groep of peloton
    Voor het eerst in een groep of peloton rijden is soms wat lastig. Niet alleen omdat er meerdere renners om je heen fietsen, maar ook omdat er regels en speciale gebaren zijn. Op deze pagina lees je hier meer over.

Heb je nog meer vragen? Stel ze hier of zoek een vereniging bij je in de buurt.

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren en analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens. Hieronder kun je aangeven welke andere soort cookies je wilt accepteren. Wil je meer weten? Bekijk dan onze privacy pagina.