Magazine

Hoe simpel kan een welkom gevoel zijn?

Op de Dag van de Wielersport, gaf Kyra van Leeuwen (trainster en ex-topsporter) van Start2Create twee inspiratiesessies 'Welkom op de Club'. Het thema was ledenwerving aan de hand van creatief denken.

Trainingsbureau Start2Create zet Creatief Denken methodes in om het vaste denken te doorbreken. “Ben je op zoek naar nieuwe leden, dan is de kans groot dat je uitkomt op het verspreiden van flyers, een open training geven of een clinic van een topsporter. En levert je dat nou echt die nieuwe aanwas op of is er een hoop kostbare tijd verloren gegaan? Aan de hand van Creatief Denken stappen we uit dat vaste denkpatroon. Creatieve tools helpen je om buiten de vaste kaders te denken en de vereniging op een andere manier in beweging te krijgen", aldus Kyra.

“Een van onze favoriete tools, aan het begin van een sessie, is de omgekeerde vraag”, vervolgt de trainster. “In plaats van de vraag te stellen ‘Hoe werf je nieuwe leden?’, draaien we de vraag om naar ‘Hoe jaag je al je leden weg?’. Van alle - vaak praktische - antwoorden komt ongeveer 40-60% voor op de eigen club. In vrij korte tijd kun je met een groep mensen kijken waar je winst ligt."

“Hoe jaag je al je leden weg?”

Kyra van Leeuwen

Route van de sporter

Tijdens de route van de sporter (of wielrenner, of tourfietser) op de locatie waar jouw club actief is, gebeuren er allerlei dingen die de beleving van hem/haar kunnen beïnvloeden. Of je nu wel of niet een eigen locatie hebt: je ziet allerlei dingen en je maakt allerlei dingen mee. Je verwachtingen zijn waargemaakt en je wordt een ambassadeur of je haakt misschien wel af. Een eerste indruk kan als potentieel lid een enorme impact hebben.

“Een van de deelnemers uit de sessie kwam met een concreet voorbeeld van een eerste indruk,” vertelt Kyra. “Hij had zich via de mail aangemeld om lid te worden bij een club. Tot drie keer toe werd er niet gereageerd op zijn e-mail. Pas een tijd later wist hij contact te krijgen met iemand van de club.”

“Het klinkt als een open deur, maar het blijft mij verbazen hoe vaak dit soort dingen voorkomen op sportclubs in Nederland. Gelukkig gaat er ook heel veel goed. We horen regelmatig terug van clubs dat ze zijn gaan experimenteren. Bijvoorbeeld dat bezoekers minder hoeven te zoeken door een banner bij de ingang, bestuursleden door een persoonlijk gesprek leden en vrijwilligers behouden of dat er bij de ingang een bord wordt geplaatst met 'Welkom bij de wielerclub!'. Hoe simpel kan een welkom gevoel zijn? Geen regels eronder, slechts een welkom erbij. Je moet de nieuwe leden immers eerst binnen krijgen.”

"Hoe simpel kan een welkom gevoel zijn?"

Kyra van Leeuwen

Tips

Na afloop waren er gesprekken met enkele deelnemers en een korte vragenronde bij de plenaire afsluiting. Er kwam naar voren dat deelnemers het volgende meenamen uit de sessie:

  1. Creëer zichtbaarheid van buitenaf door een duidelijk herkenbaar bord met een logo van de club en ‘Welkom’ erop. Zo weet je als bezoeker de eerste keer dat je aan het goede adres bent. Een vlag of een banner kan ook een oplossing zijn als een bord niet lukt.
  2. Communiceer niet alleen op bordjes wat er niet mag, maar ook wat er wèl mag. Er wordt vaak gecommuniceerd wat verboden is. Je kunt de tekst ook positiever neerzetten.
  3. Ontvang nieuwe leden met persoonlijk contact. Bel een nieuw lid eens op om af te spreken bij het eerste bezoek aan de club. Zorg dat iemand van A naar B wordt begeleid. Dat kan door een bestuurder, maar ook door een andere vrijwilliger of een buddy.
  4. Spreek elke week 2 of 3 mensen aan die je nog niet kent, of niet goed kent. Je wilt mensen leren kennen die op jouw club rondlopen. Als er naar jou wordt geïnformeerd, vind je het toch ook een teken van interesse? En laat het gesprek vooral gaan over wie iemand is, niet alleen over wat iemand doet. Wil je wel graag leuke en andere gesprekken voeren op de club, maar weet je niet hoe? De ‘Wie ben jij?’-vragenkaartjes kunnen je op weg helpen om eens op een heel andere manier contact met elkaar te leggen.
  5. Experimenteer eerst, in plaats van meteen beleid te maken. Vaak ontwikkelen clubs een beleid, voeren dit uit en lopen vervolgens tegen muren op in de uitvoering. Als je het hebt over gastvrijheid, beleving, een eerste indruk en persoonlijk contact, is het vaak juist het experimenteren dat het verschil maakt. Weersta de neiging om van alles vast te leggen en laat mensen zelf ontdekken wat er wel en niet werkt!

Als je op zoek bent naar meer inspiratie voor je club, of als je jezelf wilt uitdagen om creatief te denken, neem dan vooral een kijkje op de Facebookpagina van 'Welkom op de Club' of bekijk het online magazine van Start2Create.

  • Nederlandse Lotterij

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren. Daarnaast vragen we je toestemming om analytische cookies en marketingcookies te plaatsen. Daarmee meten we het gebruik van deze website en kunnen we ons aanbod beter afstemmen op jouw voorkeuren. Deze cookies verzamelen persoonsgegevens. Geef hieronder aan welke cookies je wilt accepteren. Meer weten? Bekijk onze privacypagina.