Magazine

Nieuwe kampioenen verrassen zichzelf op NK wielrennen in Ooststellingwerf

June 2026

Op het Nederlands Kampioenschap op de weg in Ooststellingwerf was U17-renster Britt Nederlof misschien wel de enige die haar favorietenrol waarmaakte, de andere kampioenen verrasten zichzelf en anderen met het veroveren van rood-wit-blauw in het zuiden van de provincie Friesland. Naast Nederlof mogen ook Evie Reijn (U19-vrouwen), Elisa Serné (elite-zonder-contract vrouwen), Rens Vermeulen (elite-zonder-contract mannen), Laurens van Stralen (U17) en Rick Schuurman (U19) schitteren in de kampioenstrui de komende maanden.

Uiteraard kwamen het goud en de nationale driekleur alle nieuwe kampioenen toe, maar vooraf hadden zij zichzelf niet altijd al rijk gerekend. Dat begon op zaterdagmorgen al bij de U17, waar een kopgroep van vier verrassend uit de greep van het peloton bleef. Laurens van Stralen hoorde zo als eerste het Wilhelmus voor hem klinken. In de sprint van het kwartet haalde hij het afgetekend. Mike Jonkheer reed naar het zilver, het brons was voor Stan Zeelenberg. "Normaal houdt een vroege vlucht geen stand, maar we hebben er met vier man echt voor geknokt. Ongelofelijk dat dit mij het rood-wit-blauw oplevert", liet de renner van De Adelaar weten.

U19-vrouwen: Evie Reijn

Vervolgens reden de U19-vrouwen op het afwisselende rondje in Friesland, waar de wegen vaak smal waren en er tussen bomen en weilanden en langs het water gekoerst werd. De rensters onder negentien reden met een compact peloton over dit parcours. Aanvallers kregen nauwelijks de ruimte en uiteindelijk werd het een millimetersprint die in het voordeel uitviel van Evie Reijn, al maakte Elena van der Veken het nog heel spannend. Het brons ging naar Imke Menting. "Ik verbaas mezelf wel met deze zege", liet Reijn weten. "Ik hoopte eigenlijk de sprint te ontlopen, omdat ik mezelf niet als winnaar voorspeld had. Maar toen het een sprint werd, wist ik dat ik vroeg moest aangaan. Dat bleek blijkbaar de juiste beslissing."

EZC Vrouwen: Elise Serné

Ook bij de vrouwen elite-zonder-contract eindigde de wedstrijd in een massasprint, maar ditmaal na een zeer levendige aanloop waarbij veel rensters probeerden alleen of met een groep weg te komen. Zo toonde Sara Sonnemans zich aanvalslustig in het begin en aan het eind van de koers en ook Zoe van Velzen liet zich opmerken. De meest serieuze poging kwam op naam van Ava Alleblas, Noor Smit en Linda Piulles die veertig seconden voorsprong namen. Maar in de slotronde werd hun poging tenietgedaan. Voor Serné kwam er een droom uit in Friesland. "Ik beschouw mezelf niet per se als renster voor een massasprint hoewel ik wel goed aan kan komen. Dus ik ben blij verrast dat het hier gelukt is."

U17-meisjes: Britt Nederlof

Na een hete zaterdag, was de temperatuur veel aangenamer op de tweede dag van dit NK op de weg. Ook was er meer wind. Het leidde direct tot een aanvallend kampioenschap bij de U17-meisjes waarin veel favorieten zich lieten zien. Uiteindelijk reden zes rensters weg en die besloten er om te sprinten in de straten van Oosterwolde. Britt Nederlof – dit seizoen ook al uitblinkster in de Schwalbe Liv Toekomstcup – haalde het voor ploeggenote Nina Tjallingii en het brons ging naar Julia Herman. Voor Nederlof was het rood-wit-blauw een bekroning voor een sterk seizoen. "Het gaat dit jaar veel beter dan verwacht. Dit was echt mijn grote doel en ik ben heel bij dat ik de trui heb kunnen veroveren", liet de renster van WV Schijndel weten.

U19: Rick Schuurman

Bij de U19 werd er uiteindelijk gesprint door een kopgroep van veertien die in twee schuiven ontstond. In de eerste groep van zeven was de latere winnaar Rick Schuurman al terug te vinden, maar uiteindelijk sloten er nog eens zeven renners aan, waarbij enkele teams met meerdere renners in de kopgroep vertegenwoordigd waren. Toch was het eenling Schuurman van De Peddelaars-Hoogeveen die naar de overwinning sprintte en zo het kampioenschap ook nog een Friese winnaar bezorgde. Lars Franken reed naar het zilver, Jesse Klein won brons. Schuurman schoof op het laatste moment met enkele anderen mee naar voren en won in een lange sprint. "Ik had echt een doel van dit kampioenschap gemaakt, met de ploeg hadden we ook verkend. Ik vertrouwde op mijn sprint en kwam eigenlijk precies goed uit bij het aanzetten."

EZC Mannen: Rens Vermeulen

Het kampioenschap voor elite-zonder-contract was het slotstuk van dit kampioenschap, dat door initiatiefnemers Patrick Vliegen en Paul Hoek strak in elkaar was gestoken. Rens Vermeulen reed naar de winst. Matthieu Hollaar (zilver) en Tim den Braber (brons) gingen mee op het podium. De wedstrijd kreeg toch een massasprint nadat er volop gekoerst werd door de clubrenners. In de finale reed het viertal Jos Koop, Hidde van Veenendaal, Jules de Cock en Patrick de Jong weg. Hun voorsprong groeide richting de minuut, maar in de slotronde werden zij ingerekend. De Cock probeerde het vervolgens nog alleen, maar de snelle mannen in het peloton zaten klaar om voor de titel te sprinten. Vermeulen liet weten op zijn sprint te hebben vertrouwd. "Maar het werd nog wel heel spannend, maar nu ga ik genieten van die mooie trui."

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren. Daarnaast vragen we je toestemming om analytische cookies en marketingcookies te plaatsen. Daarmee meten we het gebruik van deze website en kunnen we ons aanbod beter afstemmen op jouw voorkeuren. Deze cookies verzamelen persoonsgegevens. Geef hieronder aan welke cookies je wilt accepteren. Meer weten? Bekijk onze privacypagina.