Magazine

Trainen met slecht weer: binnen beter worden

De tijd dat binnen trainen alleen voor professionals en de fanatiekste amateursporters weggelegd was, is lang voorbij. Ook het imago van geestdodend is niet meer van toepassing. Je indoor trainer is een vriend geworden die het jaar rond zijn nut bewijst. In de winter is je Tacx misschien wel je belangrijkste trainingsmaat.

“Ik vind het een geweldig trainingsmiddel. Je kunt trainen op kracht, maar bijvoorbeeld ook op sprintjes.

Talentcoach Peter Zijerveld

Plan je progressie
Zodra de rustperiode, jouw off-season, voorbij is, begint het waarschijnlijk al te kriebelen om weer toe te gaan werken naar volgend seizoen. In de winter leg je daarvoor de basis en als je dat goed aanpakt, heb je daar het hele wedstrijdseizoen plezier van. Tacxen, of trainen op de indoor trainer, kan jou daarbij helpen. Een van de voordelen van binnen, in een gecontroleerde omgeving trainen, is dat je niet afhankelijk bent van weersomstandigheden zoals wind, gladheid en lage temperaturen, die trainingsplannen in de war kunnen schoppen. Ook kun je je voortgang heel makkelijk meten, waardoor je weet dat je geïnvesteerde tijd en energie straks ook lonen als je weer de weg op gaat in de lente. Om jouw training nuttiger te maken, is het verstandig om een trainingsplan te hebben. Misschien maak je gebruik van schema’s van een persoonlijke trainer, is er een clubcoach die programma’s wil maken, of leun je op de trainingsschema’s die bijvoorbeeld TrainingPeaks of Zwift aanbiedt. Wat je ook doet, zorg dat je toewerkt naar doelen die jou helpen om in je wedstrijdseizoen fit, sterk en snel te zijn. Het helpt je bovendien om alle uren binnen makkelijker weg te trappen als je weet waarvoor je het doet. Een belangrijk onderdeel van het meten van voortgang is testen. Voordat je met een schema begint bepaal je het uitgangspunt. Elke vier tot zes weken meet je jouw progressie en aan het eind van een trainingsblok kan een (virtuele) race jou helpen om te zien of de gestelde doelen binnen bereik gekomen zijn, of dat er nog extra werk nodig is.

Maak het leuker
Binnen fietsen heeft bij veel fietsers lang het beeld van saai, geestdodend en afstompend gehad. Domweg malen op een al even dom apparaat, je moet er maar voor gemaakt zijn. Gelukkig helpt de techniek jou tegenwoordig om het een stuk leuker te maken. Je Tacx biedt veel meer inzicht dan vroeger. Meet eenvoudig je vermogen, analyseer je pedaalslag en werk aan je efficiëntie. Koppel met hartslaggegevens en verrijk zo je analyse nog verder. Het is ook makkelijker om je trainingen gedisciplineerd te volbrengen, als je een duidelijke opdracht hebt. Wij vroegen twee trainers om hun mening daarover. Louis Delahaije, de head coach van de Nederlandse Triathlon Bond (NTB), vindt Tacxen een erg goede trainingsvorm. “Je haalt gemakkelijk een hoge trapfrequentie op de Tacx. Dat is een goede prikkel voor je fietscoördinatie. Er wordt altijd heel erg gefocust op de metabole kant van de training en daarbij komt de neuromusculaire kant nogal eens tekort.” Met andere woorden: we trainen teveel op de energiehuishouding en te weinig op aansturing, aldus Delahaije.

Peter Zijerveld, KNWU talentcoach roemt de veelzijdigheid van de Tacx. Je kunt immers afwisselen zoveel je wilt. “Ik vind het een geweldig trainingsmiddel. Je kunt trainen op kracht, maar bijvoorbeeld ook op sprintjes. Je kunt hoogintensieve sets doen, of een wedstrijdje op Zwift, waar je zin in hebt. Juist de afwisseling van al die trainingsvormen is mooi.” Beide coaches geven alvast een paar tips. Delahaije: “Werken aan je aansturing doe je bijvoorbeeld door het doen van staande en vliegende sprints van vijf tot tien seconden. En door frequentie-oefeningen.” Zijerveld vult aan: “trainen op kracht kan door zittend of staand vanuit nagenoeg stilstand op een groot verzet vijftien seconden te sprinten. Daarna minstens drie minuten rusten en een keer of vier herhalen. Als je zo drie setjes doet, heb je een mooie krachttraining gedaan." Lange duurtrainingen op de indoor trainer raden de trainers af. Zijerveld: “ga voor je duurtraining gewoon lekker het bos in voor een toertochtje op de mountainbike of cyclocrosser. Mentaal veel minder belastend.” Zo kom je ook nog eens buiten deze winter!

Virtuele wereld
Fietsen wordt gamen met een vakantie- gevoel als je je in een van de vele virtuele werelden voor fietsers begeeft. Tacx bood al lange tijd routes aan op iconische plekken. Beklim de Alpe d’Huez of een andere bekende col en de software zorgt dat het hellingprofiel automatisch aangepast wordt. Of ga een stap verder en begeef je met andere fietsers in een complete virtuele wereld zoals Zwift of The Suferfest. Zwift maakt van fietsen gamen. Terwijl je traint of aan virtuele races meedoet, spaar je voor nieuw materiaal en hippe kleding. Ook kun je met je vrienden samen een virtuele rit maken en ondertussen bijpraten via de chatfunctie. Of volg een op maat gemaakt trainingsprogramma, gebaseerd op een door Zwift georganiseerde FTP-test.

NEO 2T Smart
Het paradepaardje van Tacx is de NEO 2T Smart. Deze indoor trainer kun je gebruiken in combinatie met je eigen racefiets, tijdritfiets, monster- of mountainbike. Met de NEO 2T Smart ervaar je een unieke 'roadfeel' waarmee je allerlei ondergronden kunt simuleren zoals afdalingen en hellingen tot 25 procent. Stijgingspercentages zijn nauwkeurig met minder dat 1% verschil zonder calibratie. Daarnaast kun je zonder problemen 2200 watt vermogen leveren. Vergeleken met zijn voorgangers is de NEO 2T Smart stiller en geeft hij een nog realistischer gevoel tijdens beklimmingen en sprints. Je kunt je pedaalslag met software naar keuze nauwkeurig analyseren en de indoor trainer is te gebruiken met nog meer fietsen dan voorheen.

Foto's: Tacx

  • Nederlandse Lotterij

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren en analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens. Hieronder kun je aangeven welke andere soort cookies je wilt accepteren. Wil je meer weten? Bekijk dan onze privacy pagina.