Nieuws

KNWU en Lola Bikes & Coffee lanceren nieuw koffiemerk

5 maart 2019

Samen met de KNWU lanceert Lola Bikes & Coffee een nieuw koffiemerk: AMANI (‘vrede’ in het Swahili). Met AMANI vieren én steunen de twee fietspioniers het optimisme in Rwanda, Uganda en DR Congo.

Aan het begin van deze eeuw woedde er een verschrikkelijke oorlog in Centraal-Afrika die het leven eiste van meer dan 5 miljoen mensen. Negen Afrikaanse landen werden direct of indirect betrokken bij het geweld, met als drie hoofdrolspelers Rwanda, Uganda en de Democratische Republiek Congo. En hoewel de bron van het conflict nog niet geheel is gedempt, proberen veel landen de draad weer op te pakken - met Rwanda voorop.

De gedachte achter AMANI is om met behulp van koffie en fietsen bij te dragen aan de verbinding tussen de drie landen.


Hoe? Het is heel simpel.

  1. Drie koffieplantages in Rwanda, Uganda en DR Congo krijgen een eerlijke prijs voor hun bonen. De bonen worden afzonderlijk naar Europa gebracht en hier gebrand.
  2. De 3 bonen uit drie voorheen conflicterende landen worden samengevoegd. Met als resultaat een heerlijke nieuwe blend; AMANI. Die blend staat symbool voor de nieuwe grensoverschrijdende verbinding en positiviteit die er in de landen heerst.
  3. € 2,- van elke verkochte zak AMANI gaat terug naar Rwanda, Oeganda en DR Congo. Samen met de KNWU wil Lola Bikes & Coffee slimme en duurzame investeringen doen in de toekomst van fietsen in Centraal-Afrika. Zo willen de twee kansen creëren voor de jonge, aanstormende wielertalenten en hen stimuleren om op het hoogste niveau te koersen.

Centraal in het logo van AMANI staat de vulkaan Sabynyo, opgebouwd uit de kleuren van de vlaggen van Rwanda, Uganda en DR Congo. Deze vulkaan ligt exact op de grens van deze drie landen en symboliseert de nieuwe eenheid.