Nieuws

KNWU en Golazo tillen Nederlandse kampioenschappen naar hoger plan

2 februari 2018

Het NK wielrennen moet hét wielerfeest van het jaar worden, voor fans, renners en sponsoren. Dat is het doel van een samenwerking tussen de KNWU en organisator Golazo.

De Nederlandse kampioenschappen kunnen leuker, beter en commercieel interessanter aangeboden worden. Met die gedachte werkt de KNWU aan ‘NK’s nieuwe stijl’, vertelt KNWU-directeur Vincent Luyendijk. “Het Nederlands kampioenschap is de grootste wielerwedstrijd van ons land. Het zou een fanbeleving moeten zijn waar alle Nederlandse renners samenkomen en het Nederlandse wielrennen hoogtij viert. We zagen de afgelopen jaren fantastische wedstrijden, maar de beleving kan een stuk beter.”

Organisatie uitbesteed

Vanaf dit jaar werkt de KNWU met één evenementorganisator die alle aspecten rond de wedstrijd op zich kan nemen. Op die manier kan het lokale comité meer aandacht besteden aan andere zaken, zoals het profileren van de stad of regio. "Onze keuze viel op Golazo, de drijvende kracht achter onder meer de BinckBank Tour, de Zesdaagse van Gent en de marathons van Eindhoven en Rotterdam. Golazo begrijpt goed hoe je de waarde van het NK kunt vergroten. Denk aan meer media-aandacht, fanbeleving en een groter bereik”, verklaart Luyendijk die keuze.

Vernieuwend evenement

Volgens Dimitri Bonthuis, manager cycling bij Golazo, gaat zijn bedrijf voor het hoogst haalbare. “We willen een vernieuwend evenement neerzetten waar de beleving voorop staat. Zo organiseren we op zaterdag een NK-toertocht en is er rond de wedstrijden veel ruimte voor entertainment. Zo vaak zijn de beste Nederlandse renners niet in Nederland te zien, dus het NK moet een mooi wielerfeest worden.”

Samenwerking met ploegen

Bij de organisatie van de NK’s werkt Golazo samen met de Nederlandse wielerploegen. “Zij mogen hun wensen doorgeven op het gebied van veiligheid en comfort voor de renners. Daarnaast kunnen ze samen met hun partners een belangrijke rol spelen bij het vergroten van de fanbeleving.”

"Samen met de KNWU hebben we een gezamenlijk doel: het kampioenschap een zo goed mogelijke uitstraling geven."

Richard Plugge

Richard Plugge, manager van LottoNL-Jumbo, steekt graag de helpende hand toe. “Het NK is een belangrijke wedstrijd voor ons. Samen met de KNWU hebben we een gezamenlijk doel: het kampioenschap een zo goed mogelijke uitstraling geven. Daarom trekken we samen op. Door ons achter deze plannen te scharen, vergroten we de kans op succes, bijvoorbeeld bij het vinden van een goede locatie. Het zou mooi zijn om weer kampioenschappen te krijgen die voor een goed gevoel zorgen bij de mensen, zoals destijds in Meerssen het geval was. Daar denk ik nog graag aan terug.”

Ook Iwan Spekenbrink, manager van Team Sunweb, juicht de plannen toe. “Vroeger waren de kampioenschappen mijlpalen op de kalender. Nu zie je over de hele wereld dat de kampioenschappen veel van die glans verloren hebben. Wij geloven dat het zeker de moeite kan lonen om met vereende krachten iets van de glans terug te brengen en van het NK weer een mooi evenement te maken. De KNWU kiest voor de enige juiste manier om dit te realiseren: samen met de teams die de sport tot leven brengen. Zo doe je dat in moderne sport. Wij zien het als een positieve ontwikkeling dat wij in dit stadium al meedenken over het concept. Daar zijn we blij mee.”

"Wij zien het als een positieve ontwikkeling dat wij in dit stadium al meedenken over het concept."

Iwan Spekenbrink

Programma

Welke gemeenten de NK’s tijdrijden en weg van 2018 organiseren is nog niet definitief bekend. Daar wordt achter de schermen druk aan gewerkt, vertelt Bonthuis. “Er Lopen gesprekken met diverse geïnteresseerde partijen. Binnen een aantal weken willen onze keuze bekend maken.”

Het programma staat wel vast. De tijdritten voor beloften, elite- vrouwen en elite-mannen worden verreden op 27 juni. Op zaterdag 30 juni rijden de beloften en elite-vrouwen hun wegwedstrijd en een dag later volgen de elite-mannen. Op zaterdag wordt tevens de NK-toertocht georganiseerd.

Over Golazo

Golazo heeft méér dan 25 jaar ervaring in het organiseren van fietsevenementen en organiseert vandaag meer dan 50 fietstoertochten in Europa (België, Frankrijk, Groot-Brittannië, Nederland, Italië en Oostenrijk). In 2017 zijn meer dan 150.000 enthousiaste fietsers aan de start verschenen van één van de premium cycling events. Daarnaast is Golazo organisator van de BinckBank Tour, Baloise Belgium Tour, Zesdaagse van Gent en betrokken bij onder meer WK Limburg 2012, Giro Gelderland en WK Cyclo2018.