Magazine

Zes tips van Thorwald voor het NK Zwift

We vroegen Thorwald Veneberg, Bondscoach wegwielrennen, om advies voor de voorbereiding op het NK Zwift.

"Meedoen aan het NK Zwift is een goed idee. Het is wetenschappelijk aangetoond, dat wanneer je doelen stelt, je prestatie beter wordt! Je doet meer je best en je doorzettingsvermogen neemt toe. Een doel werkt dus enorm motiverend."

Voor een goede voorbereiding voor het NK Zwift op 26 februari heeft Thorwald aantal praktische tips:

1
Train rond je FTP

Train de komende weken veel op of rond je FTP. In de wedstrijd zal er immers ook veel op deze intensiteit gereden worden. Maar doe niet meer dan drie keer per week een intensieve training! Anders loop je de kans dat je niet meer volledig herstelt en werkt het effect van je training(en) niet.

2
Tactiek

Verdiep je in de tactiek: wat zijn goede momenten om eventueel aan te vallen, op welk moment in de wedstrijd zou je de draft van de groep kunnen verlaten? Verdiep je dus goed in het parcours.

3
Supporters

Zorg voor supporters om je heen die je ter plekke en op dat moment kunnen steunen.

4
Blijf drinken

Binnenfietsen op een Tacx zorgt voor extra vochtverlies. Zorg dat je voldoende water of dorstlesser tot je beschikking hebt.

5
Snelle koolhydraten

Zorg voor snelle koolhydraten tijdens de inspanning. Na ongeveer 45 min is je voorraad in je lichaam namelijk op. Het NK is 68,4 km voor heren en 45,6 km voor vrouwen, dus je hebt zeker extra voeding nodig tijdens de wedstrijd.

Meer weten over voeding? Lees "Basisadvies sportvoeding"

6
Temperatuur

Maak de plek waar je gaat fietsen niet te warm en zorg voor voldoende ventilatie.


"En bedenk: Wat het resultaat ook gaat zijn, de voorbereiding op het NK is nu al goed voor je prestaties later in het jaar.

Succes!"

Thorwald